8e dag, Sancoins - Augy-sur-Aubois

8 april 2016 - Augy-sur-Aubois, Frankrijk

Mairie, Sancoins

Ik houd me aan mijn voornemen het vandaag rustig aan te doen en draai me om 7 uur nog even lekker om. Na een uitgebreid ontbijt pak ik mijn spulletjes in.

Nogmaals Reintje

Om 10 uur deponeer ik de sleutels in de brievenbus van de Mairie, koop nog een baguette en slenter naar het kanaal:

Het zijn maar 8 kilometer en ik kan moeilijk al voor de middag op de koffie komen. Na een korte pauze met een appeltje sta ik ineens oog in oog met een vos!

Ik zie hem eerder dan hij mij, zodat ik tijd heb hem 2 keer te schieten, voordat hij over het dijkje een greppel met kreupelhout in vlucht.

De dag begon stralend, maar er komen steeds meer wolken en tegen de middag ziet het er zelfs dreigend uit.

Ik geniet mijn lunch op een betonnen bruggetje, de beentjes bungelen boven het water.

Vlak voor Augy verlaat ik voor even het kanaal en waan me direct in een totaal andere wereld, met akkers, weilanden en vergezichten.

Zo'n kanaal is leuk om in  alle eenzaamheid langs te wandelen, maar zo af en toe wil ik toch wat meer overzicht.

Het Canal de Berry is langDe boerderij van René is niet ver meer en ik word op het terras achter de pelgrimsgîte hartelijk welkom geheten. Binnen is hospitalero Bernard al druk bezig de houtkachel aan te steken. Ik krijg een korte rondleiding en daarna een biertje in de hand gedrukt, volgens gebruik van het Vlaamsch Genootschap. Nou, vooruit dan maar, weigeren staat ook zo onbeleefd.

In de ruimte achter de slaapzaal is wifi en bovendien staat er een grote Mac, zodat ik meteen de kans grijp mijn blog bij te werken en ook weer eens beter foto's kan plaatsen.

Bordje herberg Rene HeinrichsOpfrissen doe ik later wel, ik ben toch nauwelijks bezweet. Ik ben weer de enige pelgrim, maar later komt Ria uit Roermond nog. Ik had haar al vluchtig gezien in Nevers; ze heeft dus een dag langer over dit traject gedaan. Ria loopt in etappes en dit jaar wil ze proberen in Limoges te komen.

Vanavond wordt er voor me gekookt en ook het ontbijt morgen wordt verzorgd. Die Hollandse en Vlaamse herbergen langs de route zijn echt goud waard!