7e dag Nevers - Sancoins, 35km

7 april 2016 - Sancoins, Frankrijk

Bospad langs de LoireNa het ontbijt lopen we de stad uit, langs pinautomaat en bakker en dan de brug over de Loire over. Hier neem ik afscheid van Theo, hij gaat rechtdoor, ik naar rechts. Nevers vanaf de overkantMijn route is korter, maar hij loopt meer kilometers, dus misschien komen we  elkaar weer ergens tegen na Anay-le-Château, waar de beide routes zich verenigen.

Het wordt al snel droog en ik loop een prachtig pad langs de Loire en later langs het Canal l'aterale (1825), dat over de rivier de Allier wordt getild.

Een vroeg staaltje menselijk kunnen. Canal l'ateral over de AllierIn het bos van Apremont-sur-Allier eet ik op een stobbe mijn lunch: stokbrood met sardines. Later hoor ik dat het bos en het dorp privé-bezit zijn van een barones. De asfaltweg door het bos is lang en recht.

Chateau de Grossoevre

IIn Grossoevre, met 27 km. mijn reisdoel, heb ik pech. Bij het kasteel staan de gîtes niet aangegeven en het dorp zelf is uitgestorven. De Mairie is uitgerekend nu 2 weken dicht, de burgemeester spoorloos en de contactpersoon voor de gemeentelijke herberg neemt zijn telefoon niet op. Wat nu?

Ik spreek zijn voicemail in, in de hoop dat hij me terugbelt en begin aan een extra 6 kilometer naar Sancoins. Dit is een grotere plaats met een aantal hotels, zodat ik hoe dan ook onderdak heb.

Even over vijf plof ik neer op de trappen van de kerk en bel naar de Mairie. Een vrouw ratelt in rap Frans de route die ik moet nemen naar de gemeentelijke herberg en als ik aangeef dat ze te snel  voor me gaat, komt er nog rapper een telefoonnummer overheen dat ik moet bellen. Ik bedank vriendelijk en hang op en sjok richting Hotel du Commerce. Ineens gaat er uit een groot gebouw een raam open en een vrouw zwaait en roept naar mij. Ik ben gered.

Keuken gite Sancoins

Binnen een paar minuten staat de jongere broer van Gérard Dépardieu voor me om me naar de gîte te begeleiden. Maar niet voordat hij het hele vrouwelijk ambtenarencorps heeft afgelebberd. Dan pas krijg ik een hand en gaan we.

De gîte is super en helemaal voor mij alleen; een keuken met wasmachine, 2 slaapzaaltjes en 2 luxe badkamers en overal radiatoren. Ik neem een douche en doe mijn wasje en haal daarna nog wat boodschapjes in de plaatselijke alimentation.

Ik neem me voor het morgen echt rustig aan te doen: ik kan doorlopen naar Ainay-le-Château, maar dan lig ik binnen de week al 3 dagen voor op schema. Morgen ga ik niet verder dan 8 km. naar de herberg van René Heinrichs in Augy-sur-Aubois.

1. Lukas:
    10 april 2016
    Inderdaad handig dat je het wat rustiger aan doet, al is het wel gaaf dat je nu al zoveel voorloopt op schema :)