82e dag: Pedrouzo - Santiago

21 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

IMG_20160621_102618

Vanaf half vier werd het onrustig op straat. Wij hadden de wekker op 6 uur staan en om half zeven liepen we Pedrouzo uit.

Na een half uurtje met voornamelijk eucalyptus bossen, ontbeten we bij een hotelletje langs de weg.

Er waren meer pelgrims op dát idee gekomen en zo zagen we dat er toch wel veel mensen op stap waren.

GroepsfotoWe kwamen langs het vliegveld en kort daarna staken we de beek Lavacolla over. In vroeger tijden wasten de pelgrims zich hier, voordat zij zich aan het graf van de apostel presenteerden.

Deze verplichte wasbeurt berustte op een misverstand; de Middeleeuwse monnik en reisgidsschrijver Aymeric Picaud interpreteerde Lavacolla foutief als Lava Collea. Het eerste betekent 'vol rolstenen', het tweede 'de geslachtsdelen wassen'.

We bereikten Monte de Gozo, de berg der verzuchting, vanwaar de eerste blikken op Santiago geworpen kunnen worden. Wie vanaf hier als eerste van een groepje pelgrims de kathedraal zag, mocht zich pelgrimskoning noemen.

Veel achternamen als (de) Koning, König en le Roi zijn hierop terug.te voeren.

Foto 2We bezochten de kathedraal en liepen daarna naar het pelgrimsbureau voor de Compostela, maar er stond zo'n lange rij dat we daar vanaf zagen en doorliepen naar de 'huiskamer der lage landen. We registreerden ons en we kregen een glaasje water en een droog Mariakaakje. Veel meer hadden ze ons niet te bieden, een beetje teleurstellend.

's Middags laat belde Martin ineens. Hij was net met de bus teruggekeerd vanuit Finisterre. Het weerzien was vrolijk en we hebben het bereiken van de eindstreep goed gevierd. Martin reist morgen door naar Porto, Marcel, Elisa en ik nemen morgen een rustdag.

Vlak voor de sluiting van het pelgrimsbureau wandelden wij naar binnen en we waren direct aan de beurt.

Compostela Gratum WaardenburgJe krijgt een gratis Compostela voor het volbrengen van de tocht en tegen betaling van 5 euro een tweede, met vermelding van startplaats en -datum, gelopen routes en afgelegde kilometers.

De mijne vermeldt Vézelay, 1 april, Camino Francés, Camino San Salvador, Camino Primitivo, 1.950 kilometer. Ook al is het een beetje 'u vraagt, wij draaien', ik ben er best trots op!

Voor mij zit het erop, ik vlieg donderdag naar huis. De Tukkers lopen nog door naar Finisterre en gaan later ook nog naar Porto.

Dit is mijn laatste berichtje op dit blog. Misschien werk ik thuis dit weblog nog bij en maak ik er er een boek van, een mooi souvenir van een voor mij belangrijke reis.

Tot slot wil ik graag iedereen die mijn berichtjes heeft gelezen en/of heeft gereageerd, hartelijk bedanken voor de morele steun. Zonder jullie was het niet gelukt! Bedankt en (misschien) tot snel in Ollanda!

Oorkonde Santiago met routes en afstand

1. Fred:
    22 juni 2016
    Gefeliciteerd!!! Een fantastische prestatie. Het was een genoegen om je hier te volgen!
  2. Lukas:
    22 juni 2016
    Gefeliciteerd! Het ziet er prachtig uit daar, geniet nog maar lekker van je dag vrij in het mooie Spanje voordat je hier weer in de regen staat.. Tot snel in Schoonhoven :)
  3. Roel:
    22 juni 2016
    Fantastisch Gerard: gefeliciteerd !!
    Roel
  4. Nicolette:
    22 juni 2016
    Mooi laatste bericht! Jammer dat je de weg niet terug kan lopen, waar de pelgrim, gelouterd, nu het pad der zelfkennis en ontplooiing aflegt.
    Behouden vlucht & tot ziens in Schoonhoven !
    Nicolette
  5. Mirjam Serry:
    22 juni 2016
    Fantastische prestatie ik zal je blog missen !!
  6. Carla:
    22 juni 2016
    En nu maar terug naar je heerlijke eigen bed, zonder nachtelijke snurkers en ritselende vroege vogels. Geen slaapzalen, geen stapelbedden, gewoon weer privé. De gedachtenspinsels onder het lopen bewaar je voor altijd. See you soon!
  7. Dico:
    23 juni 2016
    Top, man. Vandaag naar huis dus. Houd je aura vast in het vliegtuig, die is die snelheden behoorlijk ontwent.
  8. Erna Wildschut:
    23 juni 2016
    Ha Gerard,

Fantastisch wat je gepresteerd hebt!!!!!
    We hebben genoten van je verhalen, je bent een geboren schrijver!

Hartelijke groet en tot ziens,
    Jan en Erna
  9. Ria Hurkxkens:
    24 juni 2016
    Super! !! Goed gedaan!!
    Ook ik zal je verhalen missen. Het was steeds een plezier om ze te lezen.
    Ik wens je ook veel sterkte komende tijd:zal toch wel even wennen en afkicken zijn.
    Groetjes Ria