75e dag: Berducedo - Grandas de Salime

14 juni 2016 - Grandas de Salime, Spanje

Herberg A MesaDe start is wat minder vandaag; we hebben de wekker gezet en zijn stipt om half 8 beneden voor het ontbijt, maar de bar is dicht en de eigenaar spoorloos. Vreemd, want we hebben gereserveerd en hij krijgt nog geld van ons.
Koud,  grijs, is dit Spanje?

We besluiten ieder maar een tientje te lappen en dat op de kamer achter te laten. We vertrekken zonder ontbijt en dat valt niet mee, want we moeten direct over een hoge rots klimmen. Links en rechts daarvan drijven dikke, grijze wolken binnen, maar we houden het nog droog.

Boven daalt een asfalweggetje naar A Mesa, waar we oorspronkelijk overnacht zouden hebben. Het is maar goed dat we dat niet gedaan hebben.

De bedden staan tot 3 hoog gestapeld en de muren zijn vies beschimmeld. De keuken is echter prima en we maken een geïmproviseerd ontbijtje met oploskoffie en oud brood met sardientjes.

Daarna is het klimmen geblazen naar 1.100 meter, door een bos eindeloos afdalen naar een stuwmeer en vervolgens weer klimmen naar Grandas de Salime.

Albergue SanchezIn Grandas vind ik een prima privé-herberg en boek ook meteen 2 bedden voor de Tukkers. Ik denk dat er vandaag zo'n 25 pelgrims op deze route liepen, een schijntje vergeleken bij de honderden op de Camino Francés, maar daar staat tegenover dat de infrastructuur hier ook minder is.

IMG_20160614_133743Als we 's avonds nog uit eten gaan, wordt de ober boos, omdat we de Spaanstalige menukaart niet snel genoeg doorgronden. Ik moet er een beetje om lachen, maar Marcel wordt woest en begint in het Twents terug te brullen. Dan bindt de ober in en verontschuldigt zich: het was 's middags erg druk geweest en hij is moe.

Tja, wat hebben wij daar mee te maken? Maar de rest van de maaltijd is hij erg gedienstig, een beetje kruiperig zelfs. Fawlty Towers is er niets bij!