76e dag: Grandas de Salime - A Fonsagrada

15 juni 2016 - A Fonsagrada, Spanje

Galicie! En meteen drijfnat :(We maken onszelf een stevig ontbijt: gebakken eieren met spek en veel koffie. Het is grijs en fris en er staat bij vlagen een harde wind. Als we op 1.050 m bij de grens van Asturias en Galicië zijn, gaan de sluizen open. Snel doe ik de hoes om mijn rugzak en trek mijn regenjas aan.

Mist, wolken, nevel, GaliciëTwee km later, als het bijna droog is, kom ik erachter dat ik bij die actie mijn wandelstok heb laten liggen. Teruggaan betekent een uur tijdverlies en 4 km extra lopen. Ik besluit door te lopen, maar krijg spijt en keer alsnog, weer die berg op!

Net als ik Skippy terug heb, belt Marcel. Hij snapt er niets van, ik liep vlak achter hem en er was een café dichtbij, waar hij nu zit. Als ik daar eindelijk ook ben, gaat het café dicht. Ik kan nog net een glas wijn en een stempel scoren. Er zit niets anders op dan doorweekt door te lopen.

In het volgende dorp, 5 km verder eten we een stevige lunch: paella en tenero, stoofvlees. We knappen er van op, maar hebben het nog steeds koud als we doorlopen.

De laatste 6 km laten we de route de route en lopen asfalt. De paden zijn glibberig en modderig en over asfalt gaat veel sneller. Helaas niet snel genoeg, want vlak vóór A Fonsagrada lopen we weer een bui in, ditmaal met hagel. Welkom in Galicië!

De albergue; van buiten sjofel, binnen okMijn linkerschoen geeft de ongelijke strijd op en het laatste stuk loop ik soppend. In het stadje zelf is het leed snel vergeten. Er is een prima privé-herberg, in de Municipal kijken we niet eens meer. We nemen een hete douche en de kleren gaan luxe in de wasser en droger.

Veel doen we niet meer. We kijken nog voetbal met een flesje wijn en kruipen voor het eind van de wedstrijd in bed, in de wetenschap dat het morgen ook nog slecht weer is. Daarna moet het beter worden. Tja, veel slechter kan ook niet. Welterusten!

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    16 juni 2016
    De laatste dagen tref je het niet echt met die kou en regen,dat verwacht je daar toch niet! Wij kregen net een telef. van Henriette .Zij is van plan om Za.middag met haar moeder voor de verj dag van je vader te komen.Dat is gezellig.! Ze vertelde ook dat jij Donderdag een retourvlucht hebt geboekt en dat je Dinsdag in Santiago hoopt te komen.Einde Camino ?Een fantastische prestatie Gerard , dat doen niet velen je na! We zijn erg trots op je! Hou je goed !
  2. Gerard:
    16 juni 2016
    Galicië staat bekend om zijn natte, koude zomers. De depressies komen hier rechtstreeks van de Oceaan aan. Maar, er is dit weekend weersverbetering in aantocht en dinsdag, als ik D.V. aankom in Santiago, moet het zonnig en 25 graden zijn!