16e dag Naar het dak in Celle di San Vito

30 maart 2019 - Castelluccio Valmaggiore, Italië

Het ontbijt om 7 uur was zeer Italiaans: sterke koffie, plakje cake, kruidnoten. That's it. Wordt Italië nooit meer wereldkampioen op en lopen wij geen Camino op uit. Gelukkig was er na een paar kilometer flink klimmen, een veel leuker dorp dan Buonalbergo: Casalbore!

We konden er flappen tappen, boodschappen doen en kregen in een pop&mom café heerlijke Latte en 2 gevulde croissants voor €4!.

DSC02786Noormannen 12e eeuw

Het was heerlijk weer, volop zon en minder wind, maar het terrein werkte niet mee. We liepen veel steil off-road over blubber-, grind- en weidepaden. De natuur was overweldigend, maar echt opschieten deed het niet.

We lunchen heerlijk op een paar droge rotsen in een beekbedding en stegen daarna steeds hoger. Een maal was het pad weg en had een boer te ruim geploegd, een 2e keer had de boer - al dan niet legaal - het pad bij zijn erf getrokken en werden we belaagd door 5 woest grommende honden, waaronder een zeer valse herder. De dazer hielp ons er doorheen.

Naarmate we hoger kwamen, liepen we tussen de turbines in, die best veel lawaai produceren. Ik had de Parochie nog gebeld, waar we volgens de gids gastvrij ontvangen zouden worden, maar dat gebeurde inmiddels niet meer, als het al ooit zo geweest is. Anyway, er zat niets anders op dan ons voor het 'agriturismo' Fontanelle aan te melden. Het is gewoon een pizzeria met kamers elders in het dorp, maar alla, we zijn er. Dit was de koninginne-etappe, met een flinke klim boven de 900 meter

Morgen slapen we uit tot het ontbijt om 8 uur. We hoeven maar 15km en de meeste zijn steil naar benee. We zijn de Apenijnen door en dalen de komende week tot zeeniveau in Bari.

1. Friede Groenendijk:
    31 maart 2019
    Wat een schitterend landschap! Lastig voor jullie maar zo mooi.
  2. Dico:
    Mooi zeg. Nu bergje af - pas op je knieën!
  3. Gerard:
    31 maart 2019
    Het is hier idd prachtig Friede, de natuur is ook een maandje vóór op NL schat ik.
  4. Gerard:
    Met dalen moet je idd goed op je knieën letten Dico.! Als het te steil wordt lopen we slalom, soms zijwaarts en - als het boven de 10% gaat en het verkeer laat het toe - zelfs achterwaarts :-)
  5. Paolo Carpi:
    Hi Gerard,
    I saw that you left for the mythical Rome-Jerusalem pilgrimage. It is a great experience that will take you to Italy on the Via Francigena of the South and to Albania, Macedonia, Greece and Turkey on the Via Egnatia to Istanbul. You'll find fantastic experiences on the road. All the people in these countries are very hospitable. Unfortunately you will not find traveling companions, because this journey is not very popular. Beware of dogs especially in Greece and Turkey, but I have read that you have had bad experiences in Italy too. Always carry a cane with you if necessary. In Italy I do not know, but in other countries it is often sufficient to throw stones. They frequently go away.
    I don't remember if I told you so, but last year I did the whole Rome-Jerusalem pilgrimage. I left on March 15th and arrived in Jerusalem on June 15th. FANTASTIC solo experience.
    If you want to indicate locations, waypoints, places to sleep or anything else, write to me at: [email protected]. This year I will not walk, but will start again in 2020. This summer I will make a 4x4 trip from Italy to Mongolia returning from Russia. 4 Months starting in May and returning in late August. Buon Cammino Paolo
  6. Gerard:
    31 maart 2019
    Hi Paolo, great to hear from you again! I had no idea you walked all the way to Jerusalem, respect! I am only going as far as Istanbul this year. Of course I am eager to hear and learn from your experiences, so I will contact you shortly. Did you carry a tent and what was the route through Turkey? Lots of questions, for now I wish you and Lavinia all the best and a great road trip! Remember, when in Holland... Cia!