18e dag Eenzame tocht naar het Santuario dell'Incoronata

1 april 2019 - Foggia, Italië

We ontbeten stevig met ook nog een restje rijst en trokken om half 8 de deur achter ons dicht. Over licht dalende wegen, die over gingen in boerenpaden trokken we door een leeg landschap. Geen dorpen, slechts af en toe een huis, dat ook slechts af en toe nog bewoond werd.

DSC02862

Veel grasakkers, weinig bomen. Wel weer veel windmolens. Eén pad was sinds het verschijnen van de gids totaal opgeslokt, zodat we op gevoel en met GPS kilometers door kniehoog gras waadden. Uiteindelijk kwamen we een paar honderd meter te noordelijk op de asfaltweg uit.

DSC02878

Halverwege de kilometerslange Via San Nicolai (een belangrijke heilige hier) lunchen we in de berm. Na in lelijk verrommeld terrein over het spoor en onder de snelweg door te zijn gegaan, zagen we het Santuario al in de verte liggen.

DSC02885

DSC02892

In het jaar 1001 vonden een graaf en een boer een door een helder licht beschenen Mariabeeld. Dit lokte pelgrims en monniken. Elk jaar, op de woensdag vóór de laatste zaterdag in april wordt dit herdacht met plechtigheden, processies en feestelijkheden. Nu, begin april, lag het complex met een gigagroot parkeerterrein er verlaten bij.

DSC02893

DSC02894

We kregen een krakkemikkig bed met 2 bruine dekens op een slaapzaaltje, dat akelig koud was. Buiten het complex waren winkeltjes en restaurants, maar toen wij om 8 uur wilden gaan eten, was alles dicht. Nog een paar weken en dan is het hier waarschijnlijk Disneyland.

DSC02895

De bar op het complex-terrein stond ook op het punt van sluiten, maar de serveerster was aardig en warmde de laatste 3 tosti's voor ons op. Ook mochten we nog een bekertje thee mee naar de kamer. We kropen maar snel in de slaapzak, onder de dekens. Morgen beter!

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    1 april 2019
    Nou Gerard en Laurens jullie zoeken wel aparte slaapplaatsen uit !!
  2. Friede Groenendijk:
    1 april 2019
    Prachtige foto's weer! Het is jammer dat de valleien en heuvels zo ontsierd worden door allerlei lelijke objecten. Zonde!
  3. Dico:
    1 april 2019
    Dat Italië is toch minder van het goede leven dan je zou denken. Maar ja, richting Zuid wordt het ook steeds warmer heb ik me laten vertellen.
    Morgen inderdaad maar beter...

Dico
  4. Lukas:
    2 april 2019
    Wat een uitgestrekte, lege vlakten! Fijn om te zien dat jullie gestaag doorlopen. Hoe is het moreel?
  5. Gerard:
    2 april 2019
    We gaan goed, Lukas, nog maar een paar minder moeilijke etappes. Hier nog een verlate 1 april-grap: de Italiaanse minister van Milieu heeft aangekondigd wegwerpplastic te verbieden...