21e dag Olijven, olijven, olijven... Corato

5 april 2019 - Corato, Italië

Na een goede nachtrust, vertrekken we om half 8, met een stevig ontbijt van een bewaard worstje, brood, ei, yoghurt, koffie en een sapje. We sjouwen ook nog een flinke voorraad mee, want we zien geen dorpen vandaag.

DSC02952

DSC02953

Wat we wel zien vandaag zijn onafzienbare hoeveelheden olijfbomen, met af en toe wat wijnranken. Er wordt flink gemotoriseerd gewerkt: de boeren schoffelen met hun opgevoerde tractoren de grond tussen de bomen om. En die machines moeten natuurlijk ook af- en aangevoerd worden, zodat het een drukte van belang is op het smalle landweggetje.

IMG_20190405_184535DSC02957

IMG_20190404_140545

Aan remmen doet een Italiaan niet, daar hebben ze een claxon voor. Ze zijn geen voetgangers gewend en Lau - mijn betere ik- houdt me steeds voor dat ze het vriendelijk, waarschuwend bedoelen. Een fietsende Italiaan verklaart ons in onze lunchpauze voor gek dat we de omweg naar Castel del Monte niet maken, maar op Corato afkoersen. Enig zoeken leert ons dat dat een omweg van zeker 15km zou betekenen. Dat we dat niet gaan doen, wil er niet in bij hem: het staat op de Unesco-lijst!

DSC02958

IMG_20190404_162800

We zien steeds vaker trulli (ev trullo), iglo-vormige bouwsels, die als schuilhutjes voor het landvolk moeten dienen, tijdens noodweer. Ze worden gemaakt zonder cement, wat constructieve nadelen heeft, maar ook fiscale voordelen: met deze bouwwijze hoeft er geen belasting te worden betaald.

DSC02956

Na 30 best pittige kilometers zijn we eindelijk in Corato. Het Prestige House heeft slechte recensies  (6.4), maar wat ons betreft onterecht. We vinden nog net kracht voor boodschappen en koken en de was en ploffen dan doodmoe in bed. Morgen voorlaatste dag, 'slechts' 24 naar Bitonto.

DSC02955

1. Dico:
    5 april 2019
    30 km. Jemig. Mag ik buigen?
    Een goed nachtrust hoop ik, met versterkende uren diepe, diepe slaap!
  2. Friede Groenendijk:
    5 april 2019
    Nog even Italië en dan... mooie beelden. Zag ik een papegaai in de boom op de laatste foto? Heel apart!
  3. Gerard:
    5 april 2019
    Ik denk dat het een parkiet is, Friede. Geen idee eigenlijk of die hier 'life' voorkomen, of dat het ontsnapte/geloosd gevallen zijn? In Rome zagen we ze ook veel.
  4. Gerard:
    5 april 2019
    Niet te diep buigen Dico, we hebben ook al een paar keer bijna 40 gedaan. Alleen kwamen we toen in het donker aan en nu aan het eind vd middag. Zelfs met aftrek vd zomertijd zijn we bewezen sterker en fitter geworden :-)