14e dag Rustdag Benevento

28 maart 2019 - Benevento, Italië

Rustdagen op een wandeltocht blijft een apart fenomeen. Je kan niet zonder, maar hoe ga je er mee om? In mijn vorige Camino's heb ik het opgelost met halve dagen: stukje lopen, beetje toerist spelen. Maar vandaag hadden we echt een hele nodig, na 10 dagen gemiddeld bijna 30km.

IMG_20190328_111949

Ons eerste doel - na uitslapen tot half 9 en een echt stevig ontbijt - was de kerk Santa Sofia, op het hoogste punt van de stad. De kerk, die in weinig op andere kerken lijkt, is in de 8e eeuw gebouwd op de plaats waar een aan Isis gewijde tempel stond. De pilaren van die tempel zijn in de kerk opgenomen, wat een aparte, sobere sfeer geeft. De pastoor - een vriendelijke man in een zwart jack met bontkraag (het waait hier nog steeds hard) plaatste graag een prachtig stempel in ons boekje.

IMG_20190328_114009

De volgende stop was de Arc van Traianus, een schitterend gedecoreerde triomfboog om de verovering van Rome op Maleventum (slecht voorteken) te vieren. De Romeinen herdoopten de plaats in Beneventum, wat zoveel als blijde gebeurtenis betekende. Het hangt maar af aan welke kant van de geschiedenis je staat. Rare jongens, die Romeinen.

DSC02759

Na nog een aantal mindere, maar juist rijker gedecoreerde kerken liepen we via een mini-forum, tegen een vrij uitzonderlijk goed bewaard gebleven Amfitheater aan. De ergste verwoesting had plaats in de 19e eeuw, toen ze er plompverloren nog maar een kerk in bouwden. Voor de liefhebbers heb ik nog een 360' filmpje geschoten.

DSC02766

DSC02761

De bouw startte onder eerder genoemde Traianus, terwijl Keizer Caracalla (broerdermoordenaar en bouwer van de Thermen in Rome) er een ring bijbouwde, waarmee de capaciteit op 15.000 toeschouwers kwam.

DSC02755Traianus

Morgen moeten we weer aan de bak, klimmen naar Buonalbergo, de Goede Herberg. Laten we hopen dat dat waar is. Nu maar snel slapen, tot morgen!

DSC02754