Dag 26: Logeren op het kasteel in Brienne

21 mei 2017 - Brienne-le-Château, Frankrijk

Paolo stond om half 7 op, ik een half uurtje later, maar ja, mijn voeten zijn ook ok :-). Ik heb filterkoffie voor hem gezet, dat kende hij als Italiaan niet. Net als de Spanjaarden noemt hij het Café Americano. Na het ontbijt namen we al babbelend de verkeerde weg, maar liepen parallel aan de goede weg, misschien wel korter en zeker zo mooi! Piepkleine dorpjes, waar niks te doen is en voor de rest alleen maar een glooiend landschap met voornamelijk koolzaad en graan.

We vroegen aan een mevrouw of er ergens een bar was en prompt bood ze aan koffie voor ons te zetten. We zaten op een gammel bankje in haar verwilderde tuin, waarin ze druk doende was orde te scheppen. Wij gingen in ieder geval weer verkwikt op weg en ik moet eerlijk toegeven dat het met een maatje toch wel makkelijker loopt. Rond 3 uur waren we al in Brienne, maar beide! hotels waren gesloten, de Mairie was natuurlijk dicht en terwijl Paolo in de kerk ging kijken, kwam er een vrouw op mij af. Ik wilde haar al naar een chambre d'hotes vragen, toen zij mij aansprak: "Ben jij Gerard?" Pats, boem, in het Hollands, met een licht Limburgs accent. Het bleek Ria Wingen te zijn, een vriendin van Ria Hurckens uit Roermond, die ik vorig jaar in zuidelijk Frankrijk ontmoette.

Ria Wingen was hier in Brienne gestrand met een knieblessure en ze rustte nu al 5 dagen! in één van de hotels, dat eigenlijk gesloten was. Dankzij haar liepen we, zondagmiddag naar het Office du Tourisme, dat zowaar geopend was en waar we voor een tientje de sleutels van het jachtslot krijgen. In het stadje is een superette open en we doen inkopen voor een vegetarische pasta. Paolo kookt natuurlijk, als rechtgeaarde Italiaan. Ik vind het prima, het was sowieso een topdag met veel zon en een lekker verkoelend briesje.

Verder kan ik prima met Paolo opschieten, maar hij wil morgen verder lopen dan de 29 km die ik van plan ben naar Bar-sur-Aube. Hij wil er nog 14! aan toevoegen en ik heb geen zin me over de kop te lopen, hoe prettig goed gezelschap ook is. Ach, problemen voor morgen, eerst slapen. Morgen is een nieuwe dag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lukas:
    21 mei 2017
    Hee pap!
    Fijn dat je overal toch aanspraak hebt.. en dan wordt er ook nog voor je gekookt!
    Ik blijf me altijd wel verbazen hoe klein de pelgrimswereld schijnbaar is, dat je zomaar herkend wordt. Of ben je een beroemdheid in die kringen? Hoe dan ook leuk om erover te lezen, veel liefs! X
  2. Gerard:
    22 mei 2017
    Klopt Lukas, het wereldje is klein, zeker naar Rome :-). En vanavond wordt er weer voor mij, Paola en een Duitse pelgrim naar.Santiago.gekookt, door 3 zusters Benedictijnen bij de toemruchte Abdij van Clairvaux.