Dag 25: Over de heirbaan naar Corbeil

20 mei 2017 - Corbeil, Frankrijk

Omdat, ik heb het al eerder gezegd, er hier zo weinig overnachtingsmogelijkheden zijn, krijg je ook rare, lange etappes van 40 km. En omdat ik gister in Coole na 27 km ben gestopt, zou ik vandaag bijna 50 moeten lopen. Daar begin ik niet aan, maar Monique weet raad en belt madame le maire van Corbeil, een gehucht halverwege. Het telt slechts 40 inwoners, maar in de voormalige school is een ruimte ingericht voor pelgrims. De route er heen gaat over een kaarsrechte heirbaan, tussen de akkers door.

Het lokaal is Spartaans ingericht: naast een pingpongtafel voor de jeugd staan er 2 veldbedden, een paar bankjes, een koffiezetter en een magnetron. Er is geen douche, wel een wastafeltje bij het toilet. Vrijwilliger Michel brengt uit zijn werk eten mee; Boeuf Bourguinon voor de oven en verder stokbrood, camembert, jam, paté, een appel en een banaan. En een fles wijn, dat alles eerlijk te delen met Paolo, een 63-jarige Italiaan uit Parma, die in Canterbury is gestart. Hij heeft na zijn pensionering veel gereisd en gelopen en we zijn her erover eens dat het hier op de Via Francigina lastig is om een slaapplaats te vinden. Paolo loopt regelmatig meer dan 40 km per dag en zijn record hier staat, noodgedwongen op 55! Dat doe ik hem niet na, maar hijzelf morgen waarschijnlijk ook niet, want zijn voeten zien er vreselijk uit.

Het plan is morgen samen te lopen en dan een hotelkamer te delen in Brienne-le-Chateau. Normaal gesproken zouden we op de Mairie de sleutel van het jachthuis van het kasteel krijgen. Maar ja, het is morgen zondag en dan is de Mairie dicht. Eerst maar eens zien of ik'm een beetje bij kan houden ;-). A demain!

1. Laurens:
    20 mei 2017
    Dat zul je nog wel vaker tegenkomen denk ik. Kleine scholen in landelijk gebied zijn erg lastig om open te houden. Daarover gesproken, een school in Brienne-le-chateau (nu museum lees ik) had niemand minder dan Bonaparte als student. Veel geschiedenis daar maar daar weet jij vast meer van dan ik!
  2. Ria Hurkxkens:
    21 mei 2017
    Ben benieuwd of je in Brienne Ria Wingen tegenkomt. Die is vanuit Limburg onderweg naar Rome, maar gestrand in Brienne. Ze kreeg last van haar knie en heeft noodgedwongen enkele dagen rust ingelast. Ik weet nog niet hoe het haar nu gaat en of ze nog verder loopt.
    Allebei de hartelijke groeten
  3. Gerard:
    21 mei 2017
    Ria, ik heb haar net gesproken. Ze heeft 5 dagen rust gehouden in een min of meer gesloten hotel, waar ze min of meer gek werd. Ze wás dus blij mij te zien en nu heeft ze ook gezelschap van een Waalse mororrijder. Haar knie gaat iets beter, morgen wil ze voorzichtig 6 km lopen, als dat niet gaat laat ze zich repatriëren :-(. Als ik haar nog spreek, breng ik natuurlijk de groeten over.
  4. Gerard:
    21 mei 2017
    Ja, Lau, dat wordt hier ter plaatse en ook in mijn gidsje breed uitgemeten. Ik heb inderdaad best.veel van Napoleon gezien (en ook gelezen): van zijn tombe in Versailles als puber, via zijn geboortehuis in Ajaccio op Corsiica in 1986 met mam en een paar jaar geleden hebben mam en ik met de.camper de route gereden. die Napoleon na zijn eerste verbanning terug naar Parijs.en uiteindelijk zijn.Waterloo bracht (2015-1815). Als je in Frankrijk reist, kom je le petit caporal o eral tegen :-)
  5. Vincent:
    21 mei 2017
    Sleutel is ook op te halen bij museum over Napoleon Bonaparte. Museum was in 2015 alle dagen open.
  6. Gerard:
    21 mei 2017
    Ja dank je Vincent, het is helemaal goedgekomen dankzij Angelique bij de Tourist Office!