Dag 24: Warm welkom in Coole

19 mei 2017 - Le Meix-Tiercelin, Frankrijk

Na een goede nachrust was ik al vroeg op en omdat ik geen onrbijt had besteld, liep ik om 8 uur alweer langs het kanaal. Bij het gehucht Sarry boog ik af om vervolgens alleen nog maar over Romeinse heirbanen te lopen, langs uitgestrekte akkers met graan, koolzaad, aardappels, sukerbiet, asperges en andijvie. Niet dat ik al die gewassen in een min of meer gevorderd stadium direct herken, nee, die informatie kwam van Jean-Pierre, de akkerbouwer in Coole, waar ik die nacht zo slapen.

Zo makkelijk als ik het nu opschrijf, ging het natuurlijk niet. Vanaf een uur of 10 had ik een aantal keer zowel zijn vaste als mobiele nummer gebeld en bij de derde poging maar een voicemail ingesproken. Na een tijd wandelen naderde Coole al langzaam en ik had nog geen antwoord gekregen. Na Coole was niks en ik vreesde al het ergste, toen ik ineens een bliepje hoorde: een bericht: ik was welkom en heb me ook nog zelden zo welkom gevoeld!

Een kilometertje vóór Coole stapte er een potige Franse boer van zijn tractor, stak de weg over en vroeg of ik die pelgrim was, die vannacht bij hem wilde slapen? Later bleek dat een Hollandse vrouw op diezelfde vraag nogal paniekerig had gereageerd (nonnon, je dorme sur Jean-Pierre et Monique) en sindsdien had hij die openingszin er maar ingehouden. Ik schrik niet zo snel en stelde me netjes voor. In het nieuwbouwhuis werd ik door Monique verwelkomd en van een biertje voorzien. Ook al was het dan Kronenbourg, het smaakte best (sorry Tjeerd).

Ik mocht mee-eten en tijdens de conversatie in Frans en Engels hoorde ik dat JP en Monique al heel lang en juist omdat hier niets is, pelgrims ontvangen. Ik was nr. 23 dit jaar! JP is vorig jaar met pensioen gegaan en kreeg vrijwel gelijkertijd het nieuws dat hij kanker had. Op het moment is hij gezond, maar krijgt volgende maand nog een zware chemokuur. Tja, zoiets schept toch een band en ik voelde me er thuis. Eindelijk weer eens aardige, onbaatzuchtige mensen! Ze wilde ook geen beloning, maar ik heb toch stiekum een briefje van 20 achtergelaten :-).

1. Tjeerd Meij:
    20 mei 2017
    Ha Gerard, ook een ander biertje is je gegund.dan weet je alleen maar een echte Heineken biertje te waarderen als je die weer tegenkomt.
    Er zijn er vast nog veel in het verschiet