72e dag: Salas - Tineo

11 juni 2016 - Tineo, Spanje

Plans de Campo, SalasDoordat we een eigen kamertje hebben, verslaap ik me een beetje. We ontbijten in de albergue: oploskoffie met witbrood en plakjes voorverpakte kaas. Om dat nog een beetje goed te maken, drinken we koffie in een bar en dan start de wandeldag om 10 uur.

We lopen het oude centrum van Salas uit, rechtstreeks het bos in. De weg verandert in een pad, dat steeds steiler stijgt, de doorgaande weg schampt om weer zelfstandig verder te klimmen.

IMG-20160614-WA0008Achteraf valt de klim mee en binnen 2 uur zijn we weer in de bewoonde wereld, waar we na het karige ontbijt goed en lang lunchen. De dikke Engelsen zijn er ook en zitten al aan het bier.

De laatste afdaling naar Tineo valt tegen en we doen er voor ons gevoel lang over. Dan ineens zijn we er toch en aan de stadsrand is een parkje, waar de eigen bevolking zich vermaakt. Er wordt gegeten, gespeeld en er is een hondententoonstelling aan de gang, met grote bekers voor de winnaars.

Paleis hotelBij de herberg is het weer hetzelfde liedje: één volle slaapzaal met stapelbedden, zodat we gelijk doorlopen naar het centrum. Daar zit een luxe hotel met kamers vanaf €70, maar ze bieden ook pelgrims onderdak in de basement.Voor een tientje kunnen we er terecht en zo'n luxe herberg heb ik nog niet eerder gezien: veel marmer natuursteen en prima sanitair. Er is zelfs een sauna!

We zijn aan de late kant en eten pas om 9 uur. Er is feest in het stadje, met muziek en vuurwerk, maar wij zijn te moe. We kruipen, toch al laat, om 11 uur, ons luxe afgewerkte slaaphokje in. Morgen wacht weer een zware klim!