Dag 3: Pelgrrimshoeve Kafernaum in Vessem

28 april 2017 - Vessem, Nederland

Bij het ontwaken spetterde het licht, wat het inpakken wel wat lastig maakte. Al met al heb ik redelijk geslapen en het in ieder geval niet koud gehad. Ik vertrok zonder ontbijt en dat maakte ik pas anderhalf uur later goed op een terras in Oisterwijk. Het was een afwisselende route met bos, wei, maar ook asfalt.
De foto met de koeien is gemaakt op de weg naar Oostelbeers, de kerktoren op de achtergrond is van Oirschot. Het weer bleef grijs en druilerig en ik was blij om om half 5 bij de Pelgrrimshoeve Kafernaum in Vessem aan te komen. Ik was de enige gaat, afgezien van een aspirant pelgrim, die pas eind mei naar Santiago vertrekt vanuit San Sebastian. Bij het avondeten schoof ook Broeder Fons aan, een van de laatste broeders van de Orde van Onze Lieve Vrouwe van Lourdes. Zij hebben de Pelgrrimshoeve gesticht en later, toen de rangen dunner werden en de ruggen krommer, overgedaan aan een stichting.

Broeder Fons wilde mij de volgende morgen wel zegenen en wegzenden. Ik had hier op zich geen bezwaar tegen, alleen hij wilde dat pas om 10 uur doen. Dat was mij te laat, omdat de gastenpater van de Abdij van Postel, waar ik morgen slaap, mij telefonisch op het hart drukte vóór half 5 binnen te zijn. Broeder Fons vond het al bijzonder dat ik naar Rome liep, hij werd helemaal enthousiast toen hij hoorde dat ik in Schoonhoven woon. Als ik alles goed heb begrepen, is hij lid van een Ridderorde, opgericht onder Floris V, ter bescherming van pelgrims naar Santiago. Elk jaar houden ze nog een bijeenkomst in een kelder vertrek in Hotel Belvedere in Schoonhoven1Nu was ik ook enthousiast! Dit moet ik eenmaal weer thuis goed uitzoeken.
Midden in de nacht werd ik wakker en nam ik een resoluut besluit: ik zou de volgende morgen mijn tent, met alle toebehoren achterlaten. Het was een moeilijke beslissing, maar ik denk wel de juiste. Ik kreeg last van mijn rug, finishte echt bekaf en had een beginnende blaar. Vermoedelijk zou ik dit niet 90 dagen volhouden:( Met dit besluit was mijn hoofd leeg en mijn rugzak 4 kilo lichter!

1. Laurens:
    30 april 2017
    Hopelijk pakt het besluit goed uit!
  2. Lukas:
    1 mei 2017
    Goed om snel een knoop door te hakken ipv nog te lang rond te lopen met teveel bagage :)