28e dag: Door de bossen naar Richebourg

23 mei 2017 - Châteauvillain, Frankrijk

Na de lange dag van gister doen we het vandaag wat rustiger aan. De wekker staat om 7 uur, om 8 uur laten we ons aan het ontbijt volproppen door de zusters en een uurtje later nemen we hartelijk afscheid. Het wordt weer flink warm, maar we lopen gelukkig het eerste gedeelte door de uitgestrekte bossen. Daarbij navigeren we meer op de zon dan op de bewegwijzering; de Fransen maken er hier een zooitje van door de Via Francigena steeds over een bestaand GR-pad (Grande Randonee) te laten lopen. Dan kom je er ook wel, maar loop je flink om! Tot nog toe komen we er samen redelijk uit en lopen we niet al te veel kilometers extra.

We stappen om half 1 de enige bar in Chateauvillain binnen voor de.lunch en bellen daar naar de enige gite in de wijde omtrek. Madame vraagt eerst 40 euro per persoon, maar na lang pingelen en zeuren bereikten we een goed compromis van 50 euro samen, met ontbijt. Daarvoor moesten we nog wel eerst 12 km bosweg overbruggen. De leegte hier is indrukwekkend, slechts om de paar minuten passeert er een camion. Het grootste probleem is de hitte, ik drink gemiddeld 3 liter water op een dag.

Even na 5 uur lopen we Richebourg binnen. Het stadje heeft geen winkels meer en er zijn ook nauwelijks andere voorzieningen. 2 Keer per dag stopt de.schoolbus er, om.een handvol kinderen op te pikken of af te leveren. Maar de gite is geweldig, 2 grote slaapkamers, luxe douche en keuken en een fraaie tuin. De koelkast is gevuld en we krijgen er ook nog een flesje wijn bij. Super, en vanavond kook ik.

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    25 mei 2017
    Eerst al zo'n uitgebreid ontbijt bij de zustertjes en dan 's avonds een gevulde koelkast aantreffen dat is toch wel een dag met een sterretje !
  2. Laurens:
    25 mei 2017
    Het laatste wat je idd nodig hebt is een omweg, het is al ver zat!
  3. Ria Hurkxkens:
    26 mei 2017
    Gerard: Ria Wingen is 23 mei terug naar huis gegaan. Het ging helemaal niet goed met haar knie. Ik heb haar gisteren gebeld.
    Zij had ook zo'n moeite gehad met het vinden van de juiste weg. Was daardoor ergens flink verdwaald.
    Groetjes en Buen Camino,
    Ria Hurkxkens