Dag 27 en 28: Périgueux

28 april 2016 - Périgueux, Frankrijk

De 2 dikke Franse snurkers waren het eerst op en het laatst weg. Ik liep kort na de Tukkers Sorges uit en haalde ze, Marcel en Elisabeth, na een uurtje in. Verder was het pelgrimsloos, zonovergoten weer, maar nog wel steeds aan de frisse kant.

Mooi kasteeltje in het bosErgens in het bos, ik denk bij het kasteeltje, heb ik toch de splitsing van de Camino en de GR gemist en heb ik daarna maar verder over asfalt gelopen.

Binnentuin refuge met rozen en bananen!

Ik zat al tegen de agglomeratie van de stad aan en heb daarom de middagpauze maar in een parkje in Périgueux genomen.

Om 3 uur meldde ik me bij de refuge. Het huis ligt vlakbij het station in een achterbuurt. De Amerikanen noemen dat 'the wrong side of the track', met veel black boys on the corner. Het appartement zelf is echter fantastisch: ik heb een eigen slaapkamer, er zijn 2 douches en wc's en de keuken is de beste tot nu toe.

Om 5 uur heb ik een biertje in de binnentuin gedronken, tussen de rozen en de bananenplanten. Het was er 23*, buiten denk ik 18.

Als ik om 6 uur ga koken, zijn Marcel en Elisabeth er nog niet en Madame wordt een beetje ongerust. Ik vrees even een Clash of Cultures als de Tukkers dan uiteindelijk toch nog arriveren, maar Madame, rond brilletje, knotje, klassieke muziek is wat stijfjes, maar niet onvriendelijk. Bovendien is ze trots haar Engels te etaleren.

Kathedraal Saint-FrontDonderdag begon stralend, maar 's middags betrok het een beetje en dan is het echt fris. Het is een koud voorjaar hier, maar natuurlijk altijd nog stukken beter dan in Holland.

Ik krijg van het thuisfront door dat het sneeuwt en hagelt, dat het kouder is dan met kerst en dat daardoor Willy's feestje een beetje in het water is gevallen.

Wat in Nevers matig en in Limoges helemaal niet lukte, gaat nu in Périgueux prima: het is een goede rustdag en deze pelgrim hangt de toerist uit. Ik sjok de hele ochtend door de Middeleeuwse bovenstad, lunch decadent op de Place St. Louis en breng de middag door in de Gallo-Romaanse nederzetting Vésone. Morgen verder, als het goed is, slaap ik dan op een kasteel.

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    28 april 2016
    Wat maak je toch veel mee, het is goed dat het opgeslagen is want anders.....
    Ook deze keer zeer bijzondere foto's van Periqueux, wat een oude stad., het is maar goed dat je iets meer tijd had om de toerist uit te hangen. Liefs van ons.
    Doe voorzichtig !
  2. Harry Rullmann:
    28 april 2016
    Hallo Gerard, je vordert gestaag, leuk om uit je verhalen te lezen dat je geniet van het pelgrimeren.
    As je morgen in het kasteel van PuyFerrat slaapt, kun je op de verdieping naar buiten een rondgang maken over de kasteelmuren. Veel plezier.
  3. Peter Koster:
    Gerard,
    Ik las je naam en ik dacht dat is toch mijn oud-collega van Gouda. Grappig, dat jij ook nu pelgrimeert. Ik heb het al 2 keer gedaan en ga in september 2 weken de Camino del Norte doen. Laten we als je weer in Schoonhoven bent een een afspraak maken. Bon Camino
  4. Dico:
    Ha Gerard,

Ik ben met mijn cadeau gezin intussen in de buurt van Puy l'Évêque aangeland. Als je net zulk weer hebt als wij hoop ik dat je poncho niet lekt.

Loop je richting Bergerac eenen dan, of langzaam richting de kust?

Goede tocht,

Dico
  5. Gerard:
    30 april 2016
    Dag Peter, grappig te horen dat jij ook pelgrimeert, vind het wel bij je passen, ook. Als je je mail-adres en/of telnr
    ,achterlaat op [email protected], Neem ik contact met je op, zodra ik weer terug ben. Ultreia!
  6. Gerard:
    30 april 2016
    Ha Dico, ik ga te snel voor je, vrees ik: morgen ben ik in Sainte-Foix, Bergerac voorbij. Het weer was idd bar slecht vandaag, maar ik zie aan de voorspellingen dat het beter gaat worden, dus houd moed! Fijne vakantie!
  7. Peter Koster:
    3 mei 2016
    Gerard,
    Ik heb net je eerste blog gelezen. Fantastisch dat je de route helemaal loopt. Ik heb dit niet gedaan en daar altijd spijt van gehad. Ik ben actief bij het Genootschap want ik doe het beheer van de bibliotheek. Bon Caminio
  8. Gerard:
    3 mei 2016
    Haha Peter, het bloed kruipt...
    Maar ik coe de route (Helaas) ook niet helemaal, Ben in Vezelay begonnen. En wat let je?