Antwerpen

28 maart 2016 - Antwerpen, België

2016-03-25 16.28.43Alhoewel de officiële training erop zit, heb ik de afgelopen Paasdagen flinke afstanden gesjokt, van de camping op de linkeroever naar de Sint Annatunnel alleen al is het 1500 meter, de tunnel zelf is 600 meter lang en loopt via prachtige art nouveau roltrappen 31! meter onder de Schelde door. Dan sta je ook meteen hartje stad.

Natuurlijk hadden we even getwijfeld of België nu wel zo'n geschikte bestemming is, daags na die onmenselijke aanslagen. Vanaf de grens tot aan de ringweg om Antwerpen stond er file, overal sirenes, politie en leger. Gelukkig wel aan de andere kant van de snelweg, maar ja, we moeten dinsdag zelf ook terug. Ook in de stad overal politie en militairen, allebei zwaar gewapend. In Nederland zeuren ze over de nekklem, hier lopen ze en masse door de stad met UZI's. Eerlijk gezegd voel ik me er niet veiliger door. Maar ja, België is -begrijpelijk- in shock.

2016-03-25 17.18.06

De stad en het weer winnen. We hebben geluk, veel zon, weinig regen, wel alle dagen veel wind, maar ach. Zaterdag was top, lente-achtig en een graad of 15. We zijn naar het nieuwe stadsmuseum, Museum Aan de Stroom (MAS) geweest in het noorden van de stad bij de oudste door Napoleon aangelegde dokken, naar de (teleurstellende) Vogeltjesmarkt en het prachtige Centraal Station (alleen de hoofdingang was open). En door de Meir en andere sjieke winkelstraten naar de Kloosterstraat tot aan de Vlaamse Kaai in het zuiden aan toe. Met alle straten daar tussenin, inclusief hoerenbuurt, die wel groter lijkt dan de Wallen, maar ja, ik ben geen kenner.

Maandag, vandaag, begon met storm en slagregens, maar net toen we dachten terug te keren, klaarde het op en besloten we richting station te lopen en het Rubenshuis te bezoeken. Precies 30! jaar geleden waren we hier ook, tijdens ons eerste gezamenlijke bezoek aan Antwerpen. Morgen terug naar huis, als de camper meewerkt, want we staan op een nogal modderachtig terrein met een af en toe weigerachtige startmotor. Ach, we zijn verzekerd en anders helpt Jacobus vast wel: die zal niet graag zien dat een aspirant-pelgrim gedwarsboomd wordt :) Nog 4 nachtjes slapen...

1. Harry Rullmann:
    Hallo Gerard,
    Het gaat hard nu, nog 3 dagen. Ik hoop dat je treinreis naar Sermizelles voorspoedig verloopt, na alle ellende vorige week in België. En daarna ben ik ontzettend benieuwd naar jouw ervaringen op de Voie de Vézelay, een prachtige route waarnaar ik nog steeds heimwee heb. Ik wens je een hele mooie tocht, geniet van de natuur, de hartelijkheid van de mensen, de stilte, dat alles moet je lichaam goed doen.
    Buen camino, Harry Rullmann
  2. Gerard:
    29 maart 2016
    Dank voor je hartelijke reactie Harry. Ik heb jouw 'oude' blog over de Via Lemovicensis ook met veel plezier gelezen. Ik ben echter van plan de zuidelijke variant te nemen, via Nevers. Heb je nog nieuwe wandelplannen?
  3. Paul Keller:
    29 maart 2016
    Ha Gerard, heb net al je verhalen op je blog's zitten lezen. Leuk begin van een hopelijk mooi verhaal. ik ben benieuwd naar de vervolg verhalen en zal het op de voet gaan volgen. Ik wens je veel succes en heel veel plezier en genot op je tocht. Groet, Paul Keller
  4. Gerard:
    29 maart 2016
    Dank je wel Paul, jij bent vast ook al aan het trainen voor Alpe d'Huzes. Komt daar nog een verslag bij en kan ik sponsoren? Doe ze de groeten van me op de reünie 1 april!
  5. Laurens:
    29 maart 2016
    Fijn te horen dat deze trip in elk geval naar wens is verlopen. Het valt me trouwens op dat je telefoon heel behoorlijke foto's maakt! Helaas gaat het me niet lukken om je t.z.t. uit te zwaaien, dus bij deze wens ik je nogmaals een fantastische reis toe. Hartelijke groeten en de beste wensen van je zoon ;-)

Laurens
  6. Harry Rullmann:
    Hoi Gerard,
    Dit jaar in augustus de primitivo, en in Nederland de 4daagse en met mijn vrouw stukken Pieterpad.
    Als er een volgende Lemovicensis komt voor mij zou ik ook de zuidelijke variant via Nevers doen. Is namelijk onbekend dus interessant, en na 25 km in Chemin overnachten bij Arno en Huberta in hun "nieuwe" l'Esprit du Chemin. Ook de variant Périgueux-Bergerac lijkt me mooi. Tot volgs.