67e dag: Buiza - Pajares

6 juni 2016 - Arbas del Puerto, Spanje

Rabocan, vanaf de wegWe bestellen en krijgen zowaar een Engels ontbijt: gebakken eieren met spek en veel koffie!

Dat hebben we ook nodig, want vandaag lopen we de Koninginne-etappe.

We hebben geluk met het weer; het is fris en grijs bewolkt. Als we om 9 uur vertrekken, regent het zelfs een beetje.

Fontein BuizaTot aan het dorp Buiza volgen we de kronkelende asfaltweg de kloof in. Daar houdt de weg op en kunnen we nog maar één kant op: de berg op.

De etappe door de Pyreneeën was kinderspel vergeleken bij deze klim over het Cantabrisch gebergte.

De route is veel ruiger en hoger, er ligt geen asfalt en we volgen steile geitenpaadjes en lopen door ongerepte natuur langs afgronden. Er zijn geen taxi's, kraampjes met koffie of café's.

Niets, alleen drie gestaag voortploegende pelgrims in een overweldigend landschap.

En als we dan eenmaal boven zijn en afdalen naar het stadje, is het verlaten. Er zit niets anders op dan nog eens 6 km af te dalen naar Pajares. Weliswaar over asfalt, maar ook met percentages tussen de 10 en 17 procent! Na 10 uur lopen koken je voeten dan en het is een klein wonder dat ik geen blaren loop.

Boven de 1.500m over geitenpadenVerlaten kloosterVlak vóór Pajares is er een café waar we 2 welverdiende biertjes drinken. Daarna moet alles in sneltreinvaart, het is al 7 uur geweest.

We checken in, douchen snel en eten prima in de plaatselijke kroeg. Doodmoe duiken we ons bed in. Voor het eerst zijn er ook andere pelgrims: één Spanjaard en een Finse vader en dochter. Gelukkig is het morgen voornamelijk afdalen :-)