65e dag: León - Cabanillas

4 juni 2016 - La Robla, Spanje

IMG_20160604_112156León ontwaakt langzaam op zaterdagochtend; het café waar we ontbijten opent om half 9, de TouristInfo start om half 10. Daar krijgen we een stencil en wat informatie, maar te weinig om op te kunnen lopen. Dus moeten we nog een uur wachten op de boekhandel. Die heeft niets en verwijst naar een collega.

IMG_20160604_161146

En warempel, die heeft nog precies 2 Spaanstalige gidsjes voor ons. Ze zijn bijna 10 jaar oud, maar we zijn er wat blij mee; nu kunnen we lopen, het gaat door!

Het is al 11 uur geweest als we vertrekken. Al in León splitst de route zich en we zien de hele dag niet één pelgrim meer! Het is heet, na 8 km nemen we koffiepauze in Carbajal de la Legua en dan begint het serieuze klimwerk. We zijn te laat vertrokken, maar de route is fantastisch, maar zwaar: na elke klim volgt een afdaling over een geitenpad en dat schiet niet echt op.

Als we uit de rimboe komen en pauzeren in Cabanillas bij de dorpspomp, blijkt ook daar een herberg, die niet in de gids staat. Er is een dorpsfeest aan de gang en dat betekent dat we niet bij ons bed kunnen, we moeten 7! uur wachten voor we kunnen gaan slapen, maar het is niet anders.
Het is hier de Francés niet, met in elk gat 3 herbergen, café's en restaurants.

Dorpsfeest in " onze" herbergHet feest heeft voor ons voor de rest alleen maar voordelen. We hebben niets te eten en drinken, maar krijgen 2 flessen wijn en een enorm bord vol met een gebraad en aardappels. Ook 's avonds bestaat het feest uit eten en kletsen. Wij krijgen ook een half stokbrood met speklapjes en spiegelei. De speklapjes moffelen we weg, de eieren bewaren we voor het ontbijt, voor bij de laatste korrels oploskoffie die we nog bezitten. Morgen is het zondag, maar hopelijk is er in een volgend stadje een winkel open.