64e dag: Puente Villarente - León

3 juni 2016 - León, Spanje

Buitenwijk LéonDe route naar León voert langs autowegen en industriegebied. Tja, het kan niet altijd feest zijn. Op mijn gemak loop ik binnen 2 uur een voorstad binnen, een uur later, om kwart over 11 ben ik bij de kathedraal en de herberg.
IMG_20160603_104903

Die is nog dicht, maar ik mag mijn zak en stok achterlaten. Wát een stad! Waar Burgos chique rijkdom ademt, is León charme, warmte en sfeer. De steegjes en straatjes kronkelen door elkaar heen en in een stuk centrum zit zo veel horeca, dat het de natte buurt heet.

Het is vrijdag en feest en ik besluit niet uit eten te gaan maar me in het feestgedruis te storten.

Alhoewel de pelgrims in het grote geheel verdwijnen, zie ik er genoeg die ik goed genoeg ken voor een praatje, een glas wijn en een tapas. Kippenboutjes, chorizo, haring! met peper, tortilla, olijven, mosselen... zo krijg je je buik ook wel rond!

FiestaDe avond eindigt met een surprise. Ik kom Marcel & Elisa tegen en even later komt ook Martin aanlopen. De Tukkers klagen over de drukte op de Camino Francés, die ze na 3 weken Spanje wel gezien hebben. Ik laat vallen dat je uitgerekend hier naar een andere route kunt schakelen en binnen 5 minuten is de zaak beklonken: we gaan de Camino San Salvador van León naar Oviedo lopen. Loodzwaar, maar gegarandeerd prachtige landschappen en doodstil.

Beslissend moment in Léon!

Na Oviedo doen we dan de Camino Primitivo, die slechts de laatste 50 km met de circusoptocht van de Francés gemeen heeft. Ook die Primitivo is zwaar, met veel klimmen en dalen, maar we zijn enthousiast.

Helaas haakt Martin af: zijn reisschema staat een omweg van een week niet toe.