62e dag: Terradillos de los Templarios - El Burgo Ranero

1 juni 2016 - El Burgo Ranero, Spanje

Ik heb eindelijk weer eens een rustige kBrug bij Sahagunamer en slaap uit tot half acht. Een uurtje later loop ik het boerendorp uit, haal Martin in en loop verder de hele dag met hem op.

Gedenksteen halverwege de route naar Santiago

In mijn wandelgids staat een korte etappe gesuggereerd, maar ik heb me door de Tukkers laten overtuigen dat het slimmer is nu twee lange etappes te doen, om dan de derde dag vroeg in Léon te arriveren.

Het is vandaag zonnig, heet en bijna windstil, maar Martin en ik lopen een straf tempo en al kletsend, nu in het Duits, vliegen de kilometers om.

In El Burgo Ranero nemen we een simpel hostal en omdat we nog relatief vroeg zijn aangekomen, hebben we allebei een onderbed in een 10-persoonskamer.

Als Martin later aan een Duitse pelgrim vraagt hoe het gaat, krijgt hij niet het verwachte antwoord. De man zit er verslagen bij; zijn vrouw is ernstig ziek en hij moet direct naar huis. Einde Camino...

OoievaarsWe lopen een rondje door het dorp, dat door het eertijds gebrek aan bouwmaterialen, nog steeds veel huizen van leem en stro kent. Overal zwermen zwaluwen, ontelbaar veel en op alle zijden van de kerktoren nestelen ooievaars.

Beneden, in de vele moerassige vijvers tussen de akkers, kwaken de kikkers. El Burgo Ranero moet dan ook vertaald worden als burcht van de kikkers.

1. Walter:
    9 juni 2016
    Hallo Gerard, terwijl hier in NL het snelle en drukke leven gewoon doorgaat is het een verademing om jou schitterende verhalen te lezen over je reis, ik geniet er elke keer weer van. Klinkt heel avontuurlijk allemaal en ik vind het ook een hele prestatie. Ook de mensen die je onderweg allemaal onmoet, leren wij ook een beetje kennen via jou verhalen. Zelf ben ik momenteel weer veel in Nederland, wat ook weer wat meer rust geeft en over een week of 5 vertrekken we naar de US voor vakantie. Nog veel success met je tocht en ik blijf je verhalen lezen.