61e dag: Carrión de los Condes - Terradillos de los Templarios

31 mei 2016 - Terradillos De Los Templarios, Spanje

Real Monasterio de San Zoilo

Vrijwel direct buiten Carrión begint de 12 km lange Via Aquitania. Op deze zandweg vervoerden de Romeinen het in de mijnen bij Astorga gewonnen goud naar Bordeaux.

Als langs een liniaal getrokken ligt het pad er nog steeds, vrijwel zonder beschutting.

Gelukkig loop ik er 's ochtends vroeg en is de temperatuur nog aangenaam.

Opvallend in deze streek is de neiging tot het verkleinen van (plaats)namen;

Calzadilla de los Hermanillos, straatje van de monnikjes is een mooi voorbeeld, alsof men de nietigheid van de mens in deze uitgestrekte hoogvlakte wil benadrukken.

De weg loopt vrijwel vlak door naar mijn volgende logeeradres in Terradillos de los Templarios (landerijtjes van de Tempeliers).

Het dorp was vroeger ook van de orde, die in de 12e eeuw na de eerste kruistochten werd gesticht om pelgrims naar Jeruzalem te beschermen.

IMG_20160601_090048De officiële naam was 'Orde van de Arme Ridders van Christus', maar arm waren ze allerminst. Door pauselijke privileges en vrijstelling van tol en belastingen vergaarden ze veel macht en rijkdom.

Dat werd ook hun ondergang: op beschuldiging door de Franse koning van ketterij, godslastering en ontucht werden de leden door de Inquisitie vervolgd en terechtgesteld.

Zo stierf ook in 1314 de laatste Grootmeester, Jacques de Molay op de brandstapel. De prima herberg waar ik vannacht slaap, is naar hem vernoemd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dico:
    3 juni 2016
    En wat een mooie literatuur is geschreven met de tempeliers als historische achtergrond. Mooi om zo in de geschiedenis te wandelen. En het blijft leuk je vorderingen zo te volgen. En Een goede tocht vandaag.
  2. Gerard:
    3 juni 2016
    Dank je wel, Dico. Ik heb het zo gepland, dat ik vandaag vroeg in Léon aankom. Dat is één vd weinige steden in Noord-Spanje die ik niet ken. Het schijnt fantastisch te zijn!
  3. Gerard:
  4. Marjolijn:
    Hey Gerard,
    Weet je toevallig ook of er een link is van deze geschiedenis met de katharen?
    Succes verder met je tocht!
    Groetjes, Marjolijn
  5. Gerard:
    3 juni 2016
    Dat zou ik even googlen als ik jou was, Marjolijn. Maar uit mijn hoofd: de Katharen, waar ons woord ketters van afstamt, hingen een dualistisch geloof aan en werden daarom door de RK-kerk bestreden en door de Inquisitie vervolgd. De Tempeliers daarentegen genoten de steun van de Paus, maar werden door de wereldlijke macht, de Franse koning, ten onrechte beschuldigd van ketterij. Volgens mij is de enige overeenkomst dat beide groeperingen door de Inquisitie werden vervolgd.