51e dag: Los Arcos - Logroño

21 mei 2016 - Logroño, Spanje

Tortels in de ochtendzonNa een goed Oostenrijks ontbijt (veel koffie) vertrokken we om iets over 7, voor een relatief gemakkelijke etappe. We hebben afgesproken onderweg te bepalen hoe ver we gaan. De keus is Viana (20) of Logroño (30).

10 % afdaling

We lunchen al om 12 uur in Viana en Dan voelt zich nog fit, dus: Andiamo! Het is heet, een graad of 30, maar de voorspelde regen blijft uit. Onderweg stuiten we op een 7 pelgrimssterke delegatie uit Ierland en al kwebbelend glijden de meters onder de zolen weg. Sommigen ben ik al eerder tegengekomen en de aanvoerster vertelt me dat vandaag hun laatste etappe is.

Nog voor 3 uur zijn we in Logroño, waar we herberg na herberg te horen krijgen dat het compledo is, zelfs de hotels. We zijn moe na 30 km en sjokken naar de VVV: middagpauze van 2 tot 5! Daar ga ik niet op wachten en ik stel Dan voor terug te lopen naar een kerk, waar pelgrims op een matje zouden mogen slapen. Hij is zelfs bereid de nacht in het park door te brengen!

Nog voordat we daar zijn, mogen we met een grote groep andere pelgrims een tot hostal verbouwde kerk in, waar ze ook matjes gaan neerleggen. We zijn allang blij, totdat Dan en ik en nog 2 anderen apart worden gezet. Damn, denk ik, toch nog op een reservelijst. Maar nee, blijkt, we mogen naar de 3e etage en daar staat zo maar een leeg bed voor ons! Een echt godsgeschenk en we zijn er oprecht dankbaar voor.

Logeeradres: hostalin de kerk!Later blijkt dat er in Logroño een feest is dat veel toeristen trekt. Opgeteld bij de horden pelgrims levert dat een beddentekort op. Ik vermoed dat er heel wat pelgrims vanavond op een harde ondergrond slapen.
Na een korte rust gaan we nog even de stad in om sfeer te proeven. Dan post eindelijk de brief aan zijn dochter, we drinken een biertje bij de kathedraal en daarna gaan we nog, te vroeg, uit eten. Maar ja, we zijn pelgrims en moe! Vroeg naar bed en morgen een wat kortere etappe!

1. Harry Rullmann:
    22 mei 2016
    Hoi Gerard,
    Ik las het net ook op de site van het NGSJ, de eerste 4 maanden een record aantal pelgrims. Dat betekent proberen om 13 uur, uiterlijk 14 uur "binnen" te zijn. Voordeel is dat het veel mooie ontmoetingen oplevert. Goed van je dat je ondanks de drukte het plezier weet te vinden.