45e dag: Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles (E)

15 mei 2016 - Roncesvalles, Spanje

IMG_20160515_073524

Dit keer was iedereen vroeg op, snel ontbijten en weg. Van het voorspelde weer klopte niet veel; in St.-Jean miezerde het, terwijl je buiten de stad geen 50 meter ver kon kijken.

De steilste klims zaten in de eerste 10 km naar Huntto en Orisson, daarna vlakte het wat af.

IMG_20160515_131002Pas tegen de middag trok de mist weg, maar het bleef zwaar bewolkt en fris, ik schat gemiddeld 12 graden.

De slotklim naar Col Lepoeder (1400m) was weer een zware, maar ook de 5 km afdaling door de bossen naar Roncesvalles mocht er wezen.

Roncesvalles wordt sinds jaar en dag geleid door Nederlandse hospitaleros, dus nu was ik eens een keertje in het voordeel. Een van hen vertelde me dat sinds een week dagelijks alle 300! bedden bezet zijn.

Er zijn veel Koreanen en Amerikanen ineens, ook mijn 'slapie' voor de nacht is een Amerikaan. We liggen in boxen met 2 bedden in een mooi, groot en nieuw onderkomen.

Het lijkt een beetje een slaap fabriek!

IMG_20160515_162544Mijn 'slapie' is te moe, het was zijn 1e etappe en hij heeft nog een jetlag ook, maar ik ga nog van mijn pelgrims

IMG_20160515_151804

menu genieten. Ik zit aan een leuke, internationale tafel en heb de grootste lol met 3 Britse schonen. Het was ook voor hun de eerste etappe en iedereen is een beetje uitgelaten. Kwart voor 10 zijn we terug, om 10 uur gaan de lichten uit. Ik ben doodmoe, maar ik heb het gehaald!

1. Harry Rullmann:
    17 mei 2016
    Mooi Gerard dat je weer opgewekt op pad bent. Roncesvalles was 3 jaar mijn werkplek, dit jaar niet. Er is nu veel aan het veranderen, maar gelukkig had jij een van de luxere slaapplekken. Geniet ze de komende dagen.
  2. Ria Hurkxkens:
    18 mei 2016
    Hallo Gerard: Gefeliciteerd dat je al zo ver bent.
    Ben je nu verder gelopen dan je van plan was (St.Jean)? En moet je nog terugreizen via Bergerac? Of ben je nu al aan je tweede deel begonnen?
    Groetjes, Ria uit Roermond
  3. Gerard:
    Hoi Ria, ik heb besloten in 1x door te lopen. Groetjes
  4. Zora de Ruig:
    Hallo daar Gerard,

Hoe is het nou? De jonkies komen vandaag aan in St Jean. En gaan dan splitsen. Guus de Frances, de Belgen gaan Pyreneeën over of de bus nemen naar irun en ik moet even zien. Denk dat ik de Pyreneeën pak naar de kust.

Misschien tot ooit, veel plezier!

Zora (en Guus, Kris en Stefan. Je hebt er 1 goed geschreven ;))
  5. Gerard:
    18 mei 2016
    Neem dan ook gewoon Oudhollandse of- Vlaamse namen! Ik heb besloten toch in 1x door te lopen en ben nu 1 etappe voorbij Pamplona. Hebben jullie ook blogs, lijkt me leuk om te volgen!
    S6 verder en volgens mij maakt het niet zo veel uit welke route je loopt, het gaat om de contacten, vind ik. Doe de boyz de groeten en we drinken er ooit 1 op!
  6. Zora de Ruig: