44e dag: Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port

14 mei 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

IMG_20160514_073449Zo zwaar als alles gister ging, zo soepel ging alles vandaag. Ik heb zelfs redelijk geslapen in mijn stapelbed in een zespersoons kamer!
Het geritsel met zakjes begon al voor 6 uur, maar ik stond pas om half 7 op, om na een goed ontbijt met veel koffie om 7.45 weg te gaan.

Elke pelgrim die ik zag, zag er meer uit als een Ork uit de Hobbit. Alles zat in hoezen, terwijl het weliswaar zwaar bewolkt, maar gewoon droog was. Misschien bang geworden door gisteren?

IMG_20160514_124253Na een uur lopen gebeurde het onvermijdelijke: ik stuitte op de kont van de karavaan.

Toch viel de drukte mee en als je de situatie een beetje goed inschat, kun je aardig solo lopen.

Het parcours was redelijk vlak, met een paar pittige klimmetjes en om klokke 12 liep ik al St.-Jean-le-Vieux binnen. Dat vroeg om een pelgrims maaltijd: frites, worstjes en sla.

IMG_20160514_193411In Saint-Jean-Pied-de-Port was het echt druk, een mix van pelgrims en toeristen die zich aan elkaar vergaapten. Mijn plan om hierna in Orison te overnachten, gaat niet door: complet. Ik moet de grote oversteek dus in 1x maken. Gelukkig voorspellen ze goed weer.

Een van de Michels trakteert op wijn en tapas, hij stopt hier. Ik heb dit keer een goed onderbed in een kamer van 8. Daarvan zijn er 2, dus we eten met zijn 16en. Wel gezellig, maar samen met de Japanse ben ik de enige niet-Fransman. De helft van de gesprekken gaat langs me heen, maar de sfeer is goed en de wijn vloeit rijkelijk. Ik hou me in, toch een beetje ontzag voor de Pyreneeën...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade