34e dag: La Réole - Auros

4 mei 2016 - Auros, Frankrijk

Mme Tallet brengt ons om 9 uur terug naar de brug over de Garonne. Net als ik wil gaan lopen, belt Dico af: het wordt toch te gecompliceerd allemaal.

Mehdi en PatriceIk loop apart van Mehdi en Patrice, maar we gaan wel gelijk op. Althans, ik loop een korte etappe naar Auros, zij gaan door naar Bazas. We kwamen er gister achter dat de afstand naar Bazas in mijn gids foutief 12 km. extra aangeeft. Maar ja, toen had ik al in Auros gereserveerd.

Ik installeer me in de stallen van Château Auros. Net als ik probeer mijn volgende slaapplek te regelen, komen de 4 jongeren aan. De refuge in Bazas is vol. De jonkies slapen de komende 2 dagen op de camping van Bazas, dus die zijn het dit keer niet. Er is ook nog parochiale opvang, maar bij elk nummer dat ik probeer, word ik doorverwezen. Na de 6e poging ben ik het zat; ik ga morgen wel op de bonnefooi.

Chateau Auros, een Bordeaux GravesMeteen over de Garonne zie je ineens geen druif meer, alleen nog maar aardappels, uien en graan. Ik laat me door de kasteelheer uitleggen dat dat niet alleen door de mindere aarde komt, maar door een plantverbod. Hier groeien de grote Châteaus. Hij wijst ze aan: eerst Graves, dan Sauternes en verderop Yquem. Château Auros is een Graves en ik tik bij Mr. Freret een flesje op de kop voor €5. Doet in Parijs gemakkelijk €30, beweert hij. Het zal licht overdreven zijn, maar controleren kan ik het niet; de fles is etiketloos.
We eten gezellig gezamenlijk en ik slaap eindelijk weer eens echt goed  Maar ja, de jeugd snurkt niet en gelukkig heb ik tot nog toe ook nog niemand over mij gehoord.