33e dag: Saint-Ferme - La Réole

3 mei 2016 - La Réole, Frankrijk

Het weer trok zich niets van de mooie voorspelling aan. Het was en bleef grijs, maar droog en niet koud, prima om te wandelen dus. Het landschap veranderde niet, wel de AOC van Bergerac via Entre-deux-Mers naar Bordeaux.
Ruine van CazasTegen 12 stopte ik voor de lunchpauze en werd aangesproken door een wandelende vrouw met een kind. Bonjour Pelerin Richard. Je m'appelle Gérard, Madame. Toch knaagde er iets en bij het derde stokbroodje paté, controleerde ik mijn adres voor deze nacht.

Verrek, ik was er al en deze Mme was waarschijnlijk mijn gastvrouw van dienst. Toch besloot ik om door te lopen naar La Réole, omdat dat mij morgen een dik uur scheelt, dat zo afgesproken was, ik het stadje wilde zien en ik geen zin had om al om 12 uur opgesloten te zitten in een gîte, hoe leuk ook.

Zo gezegd, zo gedaan. La Réole viel tegen, veel leegstand, zwervers en luid toeterende treinen. De brug over de Garonne is mooi, maar da's een middel om de stad te verlaten.

Mehdi en Patrice

Ik doe wat kleine inkopen, drink een espresso en werk mijn analoge dagboek bij, dat nu per uitzondering achterloopt. Om 4 uur pikt Mme me op en zelfs dan dringt het pas langzaam tot haar door dat pelerin Richard Gérard moet zijn.

Ze vertelt me net dat er 4 jonge landgenoten naar me geïnformeerd hebben bij het passeren van de giîe, als we de bende van 4 op een rotonde tegenkomen. Lachen, handen schudden, deze hele Camino is één groot afscheid nemen en weerzien.

Het had me dan ook niet moeten verbazen bij de gîte de 2 dikke Fransen aan te treffen. We praten, wisselen routes en slaapplaatsen uit, maar als ik de sinds drie dagen meegesleurde halve fles wijn uit mijn rugzak haal en die met ze deel, krijgen ze ineens namen: Mehdi en Patrice uit de regio Fontainebleau bij Parijs.

Het eten is weer voortreffelijk, deze mensen zijn waarlijk vrienden van het Jacobs Genootschap!
Na het eten heb ik nog even contact met Dico, mijn oudste neef, die hier nu met vakantie is. Mogelijk treffen we elkaar morgen in Auros, mijn volgende bestemming. Wordt vervolgd.