30e dag: Château Puyferrat - Mussidan

30 april 2016 - Mussidan, Frankrijk

Heerlijk geslapen! Voor het eerst word ik door mijn wekker gewekt. Zo mooi als het weer gister was, zo slecht is het vandaag. Het ontbijt is doe-het-zelf: een koffiezetter uit de jaren 70, oud stokbrood en verrek, als ik een oud kastje opentrek, een paar bakjes jam. We moeten het er maar mee doen, voor € 16 moet je ook geen roomservice verwachten...

The dat after,: grijze luchten boven PuyferratAls ik onder een boom sta te schuilen, komen Henk en Elly aanlopen en we trekken de hele dag samen op. Als we in een klein dorpje brood willen kopen, blijkt er geen bakker, maar wel een restaurant te zijn. Heerlijk, soep, koud buffet, een dikke plak ham met frites en, ok, een klein karafje wijn.

Gesterkt vervolgen we onze weg. We lopen een stuk D3, omdat de bospaden bijna onbegaanbaar zijn. Het is zaterdag en het verkeer valt mee. Na een korte stop wegens Elly's blessure, nemen we de velo-route (en de Camino) weer en zo lopen we om een uur of 5 koud, grijs en winderig Mussidan binnen.

Een bon repas met Henk en EllieMijn gemeente-refuge is vooraan in het verpauperde stadje en ik neem afscheid van mijn reismakkers voor een dag. Morgen loop ik over de 30 naar Sainte-Foix, dus ik betwijfel of ik ze nog terug zie.

Wie ik wel -met gemengde gevoelens- terugzie, zijn de 2 dikke Franse vrienden. De refuge is vol met 3 Franse dames en mij erbij. Ik vrees voor mijn nachtrust vannacht. Misschien moet ik mijn oordopjes maar eens gaan gebruiken?

1. Harry Rullmann:
    1 mei 2016
    Hoi Gerard,
    Oordoppen ga je in Spanje zeker gebruiken, vrees ik. Maar goed, 1 nadeeltje op zoveel voordelen mag.
    7 km na La Réole ligt de Moulin de Piis, op weg naar Bazas, net voor Basanne. Met mooi weer een prachtige plek om te overnachten in alle rust. Wel eerst in la Réole eten en drinken kopen, en bij het Office de Tourisme in La Réole de overnachting reserveren.
    Bedankt voor je mooie verhalen, ik geniet zo mijn eigen tocht weer.
  2. Theo Wasmus:
    1 mei 2016
    Moulin de Piis in Bassanne is inderdaad een aan te bevelen belevenis.
  3. Paul Keller:
    2 mei 2016
    Alweer een maand onderweg en ik blijf je verhalen met veel plezier lezen. Lijkt me ook een enorme belevenis jouw tocht. Vind het ook knap dat je dit dag in dag uit vol houdt. Heb je nog geen momenten gehad dat je denkt: "Waar ben ik aan begonnen?" of "Ik begin het nu wel zat te worden?". Denk dat gezien je verslagen er ook best wel wat drank ingaat, wat de motor weer draaiende houdt.
    Groeten en veel plezier onderweg.
  4. Fleur:
    2 mei 2016
    Ha Gerard! Wat leuk je verhalen te lezen. Wat hou je het allemaal goed vol, hele prestatie en fijn dat het goed gaat! Top!! (Ben ook wel even benieuwd hoe het met je rug gaat?)
    Hierbij ook het beloofde nieuwtje, op vrijdag 1 april is Vera geboren! Een hartstikke lief en tevreden meisje, we maken het prima!
    Zet m op verder en ik lees vanuit Gouda met je mee.
    Groetjes,
    Fleur (fysio)
  5. Gerard:
    Hallo Harry en Theo,

Bedankt voor steeds weer uitstekende tips, al denk ik dat km deze niet GS opvolgen. Volgens de hospitsliero van Saint-Ferme moet ik in La Reole bij Mme. Negro overnachten (en vooral eten!) Maar wie weet..?
  6. Gerard:
    Ha Paul,

De tijd gaat inderdaad snel en ik loop nog ruim voor op mijn schema ook. Dat beantwoordt bijna de vraag of ik het niet zat wordt? Nee, het weer wordt beter nu en de finish komt in zicht. Wat niet wegneemt dat ik natuurlijk ook soms naar mijn vrouw en huis verlang. Maar is dat niet het mooiste van reizen, dat je een thuis hebt om naar terug te keren? En ja, een biertje gaat er wel in, al probeer ik het wel te beperken, met dagmarsen tussen de 7 en 9 uur.
  7. Gerard:
    Ha Fleur,

Geweldig, van harte gefeliciteerd. 1 april was de dag van mijn vertrek, Ben nu dus al een maand onderweg en eigenlijk gaat het steeds beter, conditioneel gezien. Aan het eind van de dag gaat die zak op mijn rug wel zeuren, maar na (meestal) een koud biertje en ( altijd) een warme douche is het leed snel geleden en de volgende dag voel ik me weer fit!

Geniet van Vera en tot ziens!