Ziek :(

23 april 2017 - Schoonhoven, Nederland

Brussel was leuk. We hadden een fijne camping in Grimbergen en namen elke dag de bus naar de stad, naar het Gare du Nord. Dat is blijkbaar het rioolputje van België geworden, ontelbare zwervers, daklozen, illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers liggen daar, overdekt en droog, in één van de vertrekhallen. Dit soort schrijnende beelden zie je toch in Nederland niet in deze mate...

2017-04-17 17.46.27De Grote Markt in het centrum toont het andere Brussel. De grandeur van de Gouden Eeuw lokt ook nu nog horden toeristen naar het plein. Voor 2 consumpties op het terras ben je wel 15 euro kwijt, maar dan heb je ook wat.

Vanuit het centrum is het maar een klein stukje lopen naar de Kunstberg, waar talloze musea zijn gevestigd en waar we een grote tentoonstelling van Rik Wouters hebben bezocht. Wouters behoorde tot de fauvisten en produceerde in zijn te korte leven een enorm oeuvre. Vooral zijn kleurgebruik spreekt mij enorm aan.

Rik Wouters, zelfportretIn de wijk Jette hebben we ook nog het woonhuis en atelier van de surrealist René Magritte (ceci n'est pas une pipe) bezocht. Zijn werk spreekt me minder aan, maar het is wel interessant woonhuizen van artiesten te bezoeken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat dit meer Henriëtte's 'ding' is, maar ik laat me gewillig meeslepen en zo hebben we recent onder meer Picasso, Renoir en Matisse 'gedaan'.

Helaas heb ik tijdens het gesjok door winderig Brussel, of tijdens één van de lange busritten kou gevat en ik kom donderdag thuis met een beginnende keelpijn. Zaterdag voel ik me ellendig, koortsig ook, maar ik sleep me naar Nieuwerkerk waar mijn ouders hun 60-jarig huwelijksfeest vieren. Het is een leuke bijeenkomst en fijn om een groot gedeelte van mijn familie weer eens bijeen te zien. Mijn oudste neef Dico ontpopt zich als huisfotograaf, waarvoor dank!

2017-04-22 16.55.57Vanmorgen, zondag, ontwaak ik na eindelijk weer eens een goede nachtrust pas om half elf. De keelpijn is minder, maar ik ben nog steeds rillerig en snipverkouden en neem de pijnlijke beslissing morgen niet te vertrekken :( Het is niet anders, het lijkt me niet slim om zwaar verkouden te gaan wandelen en in mijn tentje te slapen.

Het goede nieuws is, dat ik me wel wat beter voel en ik denk toch vóór Koningsdag verantwoord te kunnen vertrekken. Ik heb nog geen enkele Koningsdag thuis gevierd; vorig jaar liep ik in Périgueux, in 2015 kampeerden Henriëtte en ik in de sneeuw in de Rocky Mountains boven Denver. Wordt vervolgd!

1. Laurens:
    24 april 2017
    Als expert (tegen wil en dank) wat betreft langdurige verkoudheden: goed uitzieken is een uitstekend plan!
  2. Dico:
    26 april 2017
    Dank voor het compliment. Het was leuk er bij te zijn. Succes met je tocht!
  3. Marcel en Elise:
    26 april 2017
    Geen enkele Koningsdag thuis gevierd?
    Waar vier je dit jaar je Koningsdag?

Succes!!!