SPQR

14 april 2017 - Schoonhoven, Nederland

Zo! Hèhè, het zit erop. Eindelijk. Ik bedoel natuurlijk de voorbereiding. Ik ben er ook wel aan toe. Als je zoals ik rondjes van en naar je woonplaats loopt, ben je vrij snel door de varianten heen. Alleen de route die ik straks ga lopen, over de Lek naar het zuiden, heb ik maar één keer verkend, om ook daar geen platgetreden pad van te maken. IMG_20170414_180037

Vanavond slaap ik in de tuin. Als laatste test heb ik mijn lichtgewicht tentje opgezet, mijn matje opgepompt en mijn slaapzak uitgerold. Het zal me benieuwen, maar ik ben vastbesloten onderweg ook te gaan kamperen. Alleen als ik vannacht echt geen oog dicht doe, vertrek ik zonder tent.

Morgen vieren we Henriëttes verjaardag, Paasmaandag vertrekken Henriëtte, Tobi en ik met de camper voor een midweek naar Brussel en de feestelijkheden worden volgende week zaterdag afgerond met de viering van het 60-jarig huwelijksfeest van mijn ouders. Ik heb dus ook, naast geen zin,  gewoon geen tijd meer om te trainen.

Ondertussen vermaak ik me met het inlezen over de route, over Rome natuurlijk met vooral 'SPQR, een anekdotische reisgids voor Rome' van Luc Verhuyck. SPQR staat voor "Senatus Populusque Romanus", Senaat en Volk van Rome, maar volgens Obelix (in de Italiaanse vertaling van Asterix en Obelix althans) Sono Pazzi Questi Romani.

Inderdaad, rare jongens die Romeinen! Verder volg ik met genoegen de blogs van de pelgrims die me voor zijn gegaan; struikelpartijen in de modder, 'gesjoemel' met bus en trein én een pelgrim die geen afscheid van zijn koelkast kon nemen en met -schrik niet- 26 kilo op zijn rug vertrok! Rare jongens, die Romegangers!

1. Mirjam Serry:
    14 april 2017
    Klinkt al weer heel lekker!!hoop dat je vannacht een beetje slaapt. Ik wens jullie een fijne week. Tot de 22e
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    15 april 2017
    Goeiemorgen Gerard
    Ben nieuwsgierig of je goed geslapen heb vannacht.
    Zie je vanmiddag.
    Tot dan!
    Pa
  3. Roel Seele:
    18 april 2017
    Hoi Gerard, wordt weer een mooie onderneming en een mooie route. Wel afzien in de Alpen verwacht ik zo (ik ben daar ook vaak geweest), maar na een tocht een groot glas Radler (en daarna bier) maakt veel goed. Ik wens je veel succes en lees met plezier je reisverhalen, Roel
  4. Marcel en Elise:
    23 april 2017
    De laatste keer in je eigen bed voor de eerst komende 3 maanden.
    Henriette (50 lente's jong) naast je, in je vertrouwde omgeving.
    Pa en Ma, 60 jaar gezond, gelukkig, rijk, trots, getrouwd.
    Jouw jongens, trots!!!
    Ga jij op pad...
    Naar weer? het onbekende!!!
    Nog een paar uur en de weg naar het avontuur...
    BEGINT.
    Geniet ervan!