Roma!

15 februari 2017 - Schoonhoven, Nederland

Lieve familie, vrienden en volgers,

Al vlot na het bereiken van Santiago de Compostela werd me gevraagd: "En wat nu?" Het antwoord was snel gevonden: Rome. Santiago, Jeruzalem en Rome zijn de drie grote, Europese pelgrimroutes en een voetreis naar Rome ligt dus erg voor de hand, als vervolg op mijn reis naar Santiago.

Er zijn waarschijnlijk minder overeenkomsten als verschillen tussen een reis naar Santiago en Rome. Overeenkomsten: de afstand (in mijn geval) van rond de 2.000 km, de eenzaamheid van het gemeenschappelijke aanlooptraject en Noord-Frankrijk en hmzz... ja. daar houdt het waarschijnlijk wel zo'n beetje op.

asterix_romeDe verschillen: slechts ongeveer een tiende van het aantal pelgrims, veel minder specifieke voorzieningen en -mede daardoor- een veel hoger prijspeil. Zwitserland en Italië zijn aanmerkelijk duurder dan Spanje! Én hogere bergen. De grote St. Bernhardpas over de Alpen die ik ga lopen is ruim een kilometer hoger dan de Pyreneeën en het Cantabrisch gebergte in Spanje.

Om het financieel ook behapbaar te maken neem ik nu een tentje en kookgerei op mijn rug mee. En een matje, proviand natuurlijk, de extra kilo's stapelen zich op. En dat terwijl er eind zomer 2016 bij een controle een verzakte rugwervel bij me werd geconstateerd. Ik heb er flink pijn en last van gehad, maar was natuurlijk al lang blij dat 'het verdachte plekje' een verzakking was en geen kanker.

Begin januari, nu 6 weken geleden, ben ik weer begonnen met trainen. Eerst zonder, toen ook met rugzak. Het ging. Maar ik liep altijd met de handrem op, omdat er nog een CT-scan op het programma stond.

Het geplande vertrek kan niet voor 21 april in verband met de opening van de Bernhardpas. En ver voor die tijd was er natuurlijk de allesbeslissende halfjaarlijkse controle, afgelopen donderdag. Eergister kreeg ik te horen dat alles in orde was. De longarts vond dat ik zo langzamerhand wel een bijzonder verhaal begon te worden: twee keer opgegeven en nu toch alweer anderhalf jaar kankervrij. Daarmee krijgt mijn radioloog dr. Van der Vaart gelijk; hij stak twee jaar geleden zijn nek uit, omdat hij in mij een mogelijke 'witte raaf' zag...

Hoe dan ook, de winter loopt op zijn einde, het voorjaar lonkt en ik ben nu extra gemotiveerd de voettocht naar Rome ook tot een succes te brengen. Daarbij is jullie aller steun onmisbaar. Door mij te volgen en eventueel af en toe te reageren zal ik een extra steuntje in de rug voelen. Binnenkort open ik mijn nieuwe reisblog op de site www.pelgrimswegen.nl, de officiële website voor pelgrims naar Rome. Ik hoop dat jullie wederom met me mee willen reizen!

1. Marjolijn:
    15 februari 2017
    Wat een mooie berichten Gerard! Natuurlijk ga ik je weer 'volgen' op je nieuwe avontuur! Succes met de voorbereiding :-)
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    15 februari 2017
    Onze beste wensen en gebeden zullen altijd jou vergezellen.
  3. Tjeerd Meij:
    15 februari 2017
    Natuurlijk gaan we je volgen. Als oefening voor de pelgrims tocht natuurlijk nog wel de etappe Schoonhoven-Achterbroek-Schoonhoven doen !
  4. Mirjam Serry:
    15 februari 2017
    Top broertje! We wensen je alle succes toe zoals gister al besproken en gaan je zeker helpen door he blog te volgen en te reageren. Eerst nog een feestje voor pa en ma daarna kun je lekker gaan!!!
  5. Lukas:
    16 februari 2017
    Ik ben trots op je pap!
    Ook erg benieuwd naar de verhalen die zullen komen, we zullen het allemaal met je meemaken via je blog :)
  6. Janine:
    17 februari 2017
    Beste Gerard, wij kennen elkaar niet, maar ik heb je reisverhalen op de route naar Santiago met veel genoegen en bewondering gelezen!
    Heel veel sterkte en plezier op weg naar de mooiste stad op aarde...
  7. Ria Hurkxkens:
    18 februari 2017
    Geweldig Gerard. Ik ga je weer volgen.
    Ikzelf start in september met deel 5 van mijn Camino. Startpunt: Perigueux: de plaats waar ik in 2016 deel 4 heb beëindigd en waar ik jou voor het laatst gezien heb.
    Limburgse groeten, Ria
  8. Marcel en Elise:
    2 maart 2017
    Gerard, (Gait) Je doet het... Geniet ervan en, wie weet? Komen we elkaar weeeeeeer tegen.???

Succes, Bon Calamaris
  9. Paul Keller:
    13 maart 2017
    Ha Gerard, goed nieuws, gefeliciteerd!!!
    Ik ga je reis zeker weer volgen en zeer benieuwd naar het traject door Italië. Veel succes en plezier.
    Groet, Paul
  10. Walter:
    27 maart 2017
    Hi Gerard, alvast heel veel succes op deze bijzondere reis, we gaan je verhalen zeker weer volgen.
    Groet, Walter en Viviene.