Dag 5: Langs kanalen naar Balen

30 april 2017 - Balen, België

In de abdijwinkel verkopen ze het Postelbier alleen per 3 flesjes. Nu is dat tientje nog tot daaraan.toe, maar ik heb niet mijn tent achtergelaten om bier te kunnen meesjouwen. Dan maar een abdijbrood gekocht, een polleke. De zondag deed zijn naam eer aan en voor het eerst deze pelgrimage liep ik echt lekker.

Omdat mijn slaapplaats iets van de route aflIgt, loop ik ook net anders dan mijn gids voorschrijft en daardoor stuit ik bij een kruispunt van kanalen zomaar ineens op een originele Balley brug uit WO II! Hoeveel zouden er nog liggen en in gebruik zijn?

Het merendeel van het traject van vandaag loopt over het jaagpad langs kanalen. Kilometers lang en kaarsrecht. Het ligt me wel, het weer werkt mee en ik arriveer al om 3 uur in Balen/Olmen. Mijn logeeradres valt uit de toon in de keurige villawijk. Niet alleen is het huis ouder en kleiner dan de buren, ook de sfeer is totaal anders. Bij de buren is het gras gemillimeterd, hier staan de wilde bloemen kniehoog.

En waar alle andere huizen keurig door een Belgische architect zijn ontworpen, is hier alles schots en scheef en zelf getimmerd. Ik voel me er meteen thuis. De kippen scharrelen tussen autowrakken en overal zijn schuurtjes met rommel. Mijn kamer op de zolder is ook duidelijk zelf verbouwd, maar alles is er en functioneert.

Als ik in de tuin mijn net gehaalde pizza opeet, arriveren mijn gastheer en -vrouw, Frans en Mimi. Ze komen net terug van een toneelstuk, waarin ze zelf spelen en gaan ook weer meteen weg naar een muziekuitvoering. Hoe laat wil ik ontbijten en liever koffie of thee? En weg zijn ze weer. Gelukkig laten ze een koelkast met biertjes achter, ik vermaak me wel op deze eerste echt warme lentedag.

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    30 april 2017
    Het is toch elke keer een verrassing waar je terecht komt. We hopen dat je lekker slaapt en morgen net zo lekker loopt !Groetjes en liefs !
  2. Bert:
    30 april 2017
    Hallo Gerard, je kent me niet, ik volg je wel. Op weg naar Santiago liep ik in juni 2015 ook de Via Monastica en overnachtte toen bij de hartelijke Mimi en Frans. Op je foto herkende ik de tuin meteen.
    In m'n blog schreef ik toen het volgende: 'Gistermorgen een nieuwe ervaring: gedoucht met regenwater. Gastheer Frans heeft een grote regenwatertank in de kelder. De pomp en boiler zorgen dat er warm douchewater beschikbaar is. Toen ik de douchekraan openzette rook het water nogal muf, maar de muffe geur was snel verdwenen. Na het douchen zag ik in de spiegel dat m'n rug er nog steeds uitzag als de oude vertrouwde landkaart. Verder geen verontrustende huiduitslag. Niets aan de hand dus'.
    Ben benieuwd wat jouw ervaring is.
    Ik wens je een mooie voetreis naar Rome.
  3. Lukas:
    1 mei 2017
    Wat een (gast)vrijheid en verrassingen allemaal, ik krijg ook weer zin om eens op reis te gaan!
  4. Ria Hurkxkens:
    1 mei 2017
    Dat zijn i.d.d. de leukste adresjes: die die er op het eerste oog niet uitzien, maar op het tweede oog ideaal zijn. Meestal met de aardigste mensen.
  5. Yvonne:
    9 juni 2017
    Wat is het adres van deze aardige mensen?
  6. Gerard:
    9 juni 2017
    Yvonne, ik moest even zoeken wie/wat ke bedoelde, maar het is:

Mimi en Frans Belmans
    Heistraat 43
    Olmen (Balen) B
    014 58 05 08

Doe ze de hartelijke groeten van mij!
  7. Yvonne:
    10 juni 2017