Dag 80: Acquapendente

14 juli 2017 - Acquapendente, Italië

Klokke 6 zitten we allemaal weer aan het omtbijt. Daar wordt ons nogmaals op het hart gedrukt, vandaag niet de officiële route te lopen en zo 8 km. te besparen. Nodeloos te zeggen dat iedereen dat advies heeft opgevolgd; ik ben ze stuk voor stuk tegengekomen onderweg.

Halverwege de etappe lag de provinciegrens tussen Toscane en Lazio. Gek genoeg valt dat ook meteen in het landschap op; de heuvels zijn vlakker en voor zover mogelijk ogen de akkers nog droger. Er is ook minder groen en de stadjes zijn minder pittoresk. Acquapendente is er een voorbeeld van.

Om dat te onderstrepen is er in een failliete pizzeria aan het begin van het stadje wederom een Afrikaans vreemdelingenlegioen gehuisvest. In het centrum is het - samen met de Duitser Ufer (versta ik) even zoeken. Hij gaat, eigenwijs een kant op die ik al vruchteloos heb onderzocht. Zelf ga ik op gevoel bij het grote plein links en vind er in de Via Roma een prima, sober onderkomen. Het uitzicht op de terracotta dakpannen en de klokketoren is onbetaalbaar.

Gek genoeg ben ik er van het vaste clubje van de laatste dagen nu als enige, zodat ik een eigen slaapzaaltje met 4 bedden heb. In een ander zaaltje liggen 2 bejaarde Japanse mini-mensjes. Ik schat zo in dat ik zelfs nu nog (90-) meer weeg dan die twee tezamen :-). Er is een klein keukentje en een koelkast, die meer herrie maakt dan koelt. Ach, de badkamer is prima. Morgen een korte etappe naar Bolsena, waar ik aan het gelijknamige meer mijn laatste rustdag voor Rome wil opnemen.

1. Lukas:
    17 juli 2017
    Zo, opeens 4 verhalen online! Ik heb ze wederom met plezier gelezen. Ik zou zeggen ''de laatste loodjes'', maar het klinkt helemaal niet als zo'n kwelling om nu in Italië te lopen. Geniet ervan en tot snel! Liefs, Lukas
  2. Ria W.:
    17 juli 2017
    Zie het staan op de foto: ROMA 159. Mooi om je blog te lezen; dacht even dat mijn computer haperde. Maar je bent er weer en hoe! Een pracht voortzetting van jouw tocht. Respect!
  3. Friede Groenendijk:
    17 juli 2017
    Roma is in zicht (volgens de borden), veel succes op de laatste kilometers.
  4. Gerard:
    17 juli 2017
    De afgelopen dagen waren best zwaar, heet, lange etappes én slecht internet. Vanaf nu is het aftellen geblazen; Rome is nog slechts 100 km. en de etappes zijn 'vlak' en slechts rond de 20 km. Enne Lukas: ben zó trots op je, een 9! voor je Rechten-scriptie!!, echt top :-)