Dag 62: Vriendschap in Fidenza

26 juni 2017 - Fidenza, Italië

De wekker staat op 5, er is geen ontbijt en dus loop ik na afscheid van Werner te hebben genomen, al om half zes langs de weg. Letterlijk, want de Via Francigena loopt vandaag grotendeels over de drukke SS9, ook wel de Via Emilia genoemd. Door de herbergkeuze ben ik al een stuk op weg en het asfalt langs de kaasrechte weg loopt behalve zeer vervelend, ook zeer snel.

In Fidenza, na 35 km. met weinig pauze eet ik een bord pasta, haal mijn stempel bij het stadhuis en arriveer dan bij de kathedraal, waar Paolo me al opwacht. Het weerzien is hartelijk, we halen herinneringen op aan Frankrijk en het uurtje rijden naar Parma vliegt om. Eenmaal daar douche ik, worden al mijn kleren gewassen in de wasmachine en krijg ik een rondleiding door een kaasboerderij, waar de Parmiggiano wordt gemaakt. De lucht betrekt en de komende 2 uur valt er een enorme hoeveelheid regen. Het is vast een druppel op een gloeiende plaat, lang niet genoeg om de droogte van de afgelopen maanden goed te maken.

Een maal weer terug heeft Paolo's vriendin een zeer uitgebreide maaltijd gekookt, met carbonade, gegrillde groenten, fruit, ijs en nog veel meer lekkers. Ik voel me echt welkom en voel me zeer vereerd bij Paolo thuis te zijn uitgenodigd. De wekker staat weer om 5 uur en dus duik ik al om half 9 mijn bed in.

1. Mirjam Serry:
    28 juni 2017
    Wat heerlijk zo'n warm welkom.
  2. Henriette:
    28 juni 2017
    Weet je nog dat we zo'n dertig jaar geleden in Parma naar het zwembad gingen? Het was een prachtig stadsbad met muren erom heen, niet druk ook :)
  3. Gerard:
    28 juni 2017
    Ja, Har, ik vertelde het nog aan Paolo, hij vond het maar vreemd dat we uotgerekend naar Parma gingen. Het was onze eerste vakantie samen, in '86!