Dag 56: Gropello Cairoli

20 juni 2017 - Gropello Cairoli, Italië

Als elke etappe-plaats nou zo'n naam had, hoefde ik niet steeds iets te verzinnen :-). De concierge van de abdij houdt de wind eronder: als je uitgaat, om 10 uur terug. Nou, daar ben ik te moe voor, mevrouw. Verder de wekker om 6, ontbijt half 7 en om 7 uur wegwezen! Sir, yes sir!

Ach, het heeft ook voordelen vroeg te starten. Onderweg drink ik koffie met Shigeto en kom hem in het voorlaatste dorpje, Garlasco ook weer tegen. Geen enkele pelgrim ontsnapt daar aan het spiedend oog van Carlo, die je op zijn vouwfietsje meeneemt naar zijn Hostal. Daar word je geregistreerd, krijg je een button, een oorkonde, een stempel in je paspoort en veel koud water.

Het is nog maar 5 of 6 km. naar Gropello en ik besluit nu te doen, wat gisteren mislukte: lunchen. Ik kies het restaurant met de meeste (vracht)auto's voor de deur en word voor die keuze beloond met een heerlijke spaghetti met schelp- en schaaldiertjes.

Even goed arriveer ik nog om 3 uur, deze 27 km. zijn omgevlogen. In Gropello is Shigeto al gearriveerd in het hostal van de parochie. Het is er een drukte van belang; in het complex zit ook de kerk, het oratorium, de kroeg en de basisschool. En die gaat net uit.

Het enige hotel is permanent volgeboekt met booskijkende jonge mannen, met een brede kaaklijn en van niet-Kaukasische afkomst. Vroeger had ik negers of bokito"s getypt, maar dan loop je kans dat je blog op zwart gaat. Thin Lizzy zong er al over in the sixties: Black Boys on the Corner. Je ziet ze overal in Noord-Italie, ik denk dat Genua de overlast zat was en de kansloze jonge mannen over het platteland heeft verdeeld. Ik ben benieuwd wat Jesse Klaver hiervan vindt. Ik denk dat deze jongens in Afrika een respectvoller bestaan zouden hebben gehad dan hier.

Ik koop wat sla, mais en tomaten en fiks in het keukentje van de albergo een simpele salade. Morgen maar 16 naar Pavia en daar neem ik eindelijk weer eens een rustdag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dico:
    21 juni 2017
    Leuk weer te lezen geaard. Lekker uitrusten na zijn kort stukje!