Dag 47: Afdalen richting Aosta

11 juni 2017 - Etroubles, Italië

Omdat het ontbijt pas vanaf 8 uur was, vertrokken Frank en ik een uurtje eetder op een lege maag, om dat in het eerste de beste dorp in Italië recht te zetten. Daar ruilden we na 3 koffie en taart ook meteen de laatste Zwitserse munten om in bier, voor later bij de lunch. De afdaling was steil, maar aan Italiaanse zijde lag beduidend minder sneeuw.

Toch was het naar Aosta te ver (over de weg 51, over onze paden 29km.) en knipten we de etappe in tweeën. Het steile afdalen is zwaar voor de knieën en we daalden in korte tijd 1.100m. Niet te geloven dat Napoleon dat in 1800 met 46.000 man heeft gedaan! Hoe dan ook, we streken neer bij Etroubles achter de kerk en genoten van het mooie weer én de Italiaanse prijzen. We logeren hier voor €40, compleet met prima diner en ontbijt.

Gisteravond laat kreeg ik nog een mailtje van Paolo, mijn oude loopmaatje uit Frankrijk. Het ging goed met hem, zijn peesontsteking was genezen en hij was van plan de draad van de Via Francigena in augustus weer op te pakken, in Champlitte waar we afscheid hadden genomen. En ook nodigde hij mij bij hem thuis uit. Hij woont bij Parma een half (auto)uur van de route af en bood aan me daar op te halen en de volgende morgen weer terug te brengen. Het is pas over dik 2 weken, maar ik verheug me er nu al op!

1. Marcel en Elise:
    12 juni 2017
    Prachtig die foto's ook over die geiten paadjes. Lijkt de Camino San Salvador wel.super dat je dat dure Zwitserland nu door bent. Geniet nu van de tocht door Italië. Het is zeker weer een hele andere belevenis dan vorig jaar naar Santiago. Houd je haaks.
  2. Ria Hurkxkens:
    13 juni 2017
    Gefeliciteerd met het bereiken van Italië. Geweldig!