Dag 42: Na plensbuien droog naar La Pelouse

6 juni 2017 - Bex, Zwitserland

Om 8 uur stap ik na een stevig ontbijt het hotel uit, loop tussen de vrolijk groetende werklui door, onder het viaduct naar de kade en zie dan 2 werelden; voor me, oost- en zuidwaarts is het halfbewolkt, westwaarts zijn alle contouren in een dik, loodgrijs wolkendek verdwenen. Ik zie dus letterljk 'de bui al hangen' en spoed me oostwaarts, naar het Chateau de Chillon en Villeneuve.

Vlak voor die laatste plaats verlies ik de ongelijke strijd en halen de harde wind en wolken me in. Rugzak en man verdwijnen in plastic, het heeft geen zin te schuilen, deze bui gaat uren duren, daar hoef je geen Erwin Krol voor te heten. Na wat boodschapjes bij een Coop, gaat de route zuidwaarts, weg van het meer.

Het weer wordt er echter niet beter op, maar dat kan mijn humeur niet.bederven; ik heb net de zusters in La Pelouse gebeld en ik ben van harte welkom! Dat loopt meteen een stuk prettiger, als je weet dat er een warme douche, maaltijd en bed voor je klaar staan. Ik moet wel voor half zes binnen zijn en loop stevig door. Ik heb geen zin om nu buiten te lunchen en bestel een quiche en een biertje bij een bakker. Nood breekt wet en op een lege maag is het.moeilijk marcheren.

Ik kom door Aigle en Bex, twee interessante stadjes in de vallei, maar de enorme plensbuien die er nu vallen, smoren elke toerististische ambitie in.de kiem. Net voorbij het stationnetje van Bex gaat het zo heftig te keer, compleet met bliksem en windstoten, dat ik toch een tijdje schuil onder de overkapping van een loods. Als ik na een tijdje mijn hoofd naar buiten steek, zie ik weer 2 werelden, maar nu andersom: voor me dikke wolken, die doordat ze als een doorweekte spons water verliezen, langzaam over de bergen schuiven. Achter me, vanuit het meer, lichtere bewolking en stukken blauw.

Ik waag het erop en wordt halverwege de klim naar het kloostetcomplex dubbel beloond. Na een paar laatste windvlagen wordt het plotsklaps droog. Ik pauseer, midden op de weg om mijn capuchon af te doen en mijn gezicht af te drogen, als er voor me 2 herten uit een bosje springen. Ze rennen keihard door het gras langs me en net als ik denk dat ze gaan verdwijnen, zwenken ze en komen terug, recht op mij af. Op het laatste moment zien ze me, stuiven over de weg en zijn dan met een laatste sprong over een hek echt verdwenen. Prachtig, wat een snelheid en souplesse! Het ging te snel om te fotograferen. De opklaringen halen me in en ik schiet wel mooie plaatjes (hoop ik) van het indrukwekkende landschap.

Ik word hartelijk verwelkomd, alle nonnen schijnen te weten dat vandaag pelgrim Gerard te gast is en dan volgt na de inschrijving de harde ontnuchtering: dat is dan € 65. Het bedrag is inclusief repas en ontbijt, maar toch wel fors meer dan de ca. € 20, die ik als donativo in gedachten had. Laten we het maar Zwitserse gastvrijheid noemen.

1. Gerard:
    6 juni 2017
    Agnes, ook vandaag bij de nonnen was de disch vegetarisch, vleesch noch visch, maar wel veel pasta en op die koolhydraten is het goed lopen!
  2. Agnes:
    6 juni 2017
    Jaaaa, maar de eiwitten jongen, de eiwitten! Wel is mij door ervaring geleerd dat alle bergbewoners nogal zuinig zijn. Je ziet het al aan die te dicht bij elkaar staande ogen. Nou ja, je komt vast nog wel breekbekkkers tegen en kun je aanschuiven bij een royaal buffet.
    Monter schrijven van jou. Heerlijk en die terrassen met wijn mmmm.!
  3. Dico:
    7 juni 2017
    Top, Gerard.
    Ik ga zo mijn zoon Bram van het vliegveld halen. Hij komt thuis na een half jaar stage in Tel Aviv.Het stormt enorm. Ik houd mijn hart vast.
  4. Marianne Buitenhuis:
    7 juni 2017
    Dag Gerard, we lopen een paar dagen achter je en komen dus geregeld je naam tegen, zoals in Corbeil in dat lokaaltje bij de mairie waar we geprobeerd hebben op een veldbedje te slapen. Je zegt dat je gids slecht is. Ik weet niet met welke gids je loopt, maar onze gids (van Ben Teunissen) voldoet wel aan jouw beschrijving. Echter, met de app maps.me, is verdwalen erg moeilijk geworden. De app is gratis en dat geldt ook voor de kaarten die je per gebied kunt downloaden. Zelfs zonder gids kun je met deze app gemakkelijk een goed wandelpad vinden naar de volgende bestemming. De kaarten zijn zo hoed als stafkaarten. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Groet
    Gerbrand
  5. Gerard:
    8 juni 2017
    Hallo Marianne en Gerbrand, ik had die app en de gps-tracks op mijn mobiel, maar ben daarop gevallen. Heb nu een goedkope Huawei en daar past alles niet op. Maar de bewegwijzering hier in Zwitserland is prima. Groetjes
  6. Marianne Buitenhuis:
    8 juni 2017
    Je hebt gelijk, bewegwijzering hier is uitstekend. We zijn net in orne aangekomen en vanaf de grens was er een overvloed aan goede en duidelijke bordjes. Zonder een goede app zou ik me wat zorgen maken in Italië. De papieren kaarten zijn daar vaak niet geweldig. Sterkte. We volgen je zowel digitaal als op afstand. Groet
  7. Henriette:
    8 juni 2017
    Lieve Agnes, door een totale crash van mijn mobiel ben ik je telnr. kwijt! Ook emails komen niet aan, gelukkig is dit platform er; wil je contact opnemen met mij? Sorry Geer, maar wel belangrijk voor mij