Dag 39: Overwegingen om op te geven in Orbe

3 juni 2017 - Orbe, Zwitserland

Het ontbijt is pas vanaf 8 uur en dus vertrek ik laat vandaag. Dat geeft niet, de afstand is slechts 20 km. en ook nog eens voornamelijk afdalen. Het landschap is prachtig en de route gaat over smalle paadjes, zo'n 50 meter boven de woestkolkende Orbe, langs afgronden die een enkele keer echt gevaarlijk zijn door slecht onderhoud.

Op de een of andere manier raakt het me allemaal niet zo. Ik ben een beetje depri en speel met de gedachte om op te geven. Er is niet direct een aanwijsbare reden, het is meer een optelsom van kleine en grotere ergernissen, waar tegenover eigenlijk maar 1 grote plus staat: het lopen zelf. Dat gaat fantastisch, geen kwetsuren, ik loop met een paar korte pauzes zonder problemen 12 uur aan een stuk en vind het nog leuk ook.

Dan de minnen: mijn reisgids is en.blijft een bron van ergernis: onvolledig, onjuiste gegevens, te.weinig en foute adressen, slecht kaartmateriaal, ik kan nog wel even doorgaan. Ria is uitgevallen met knieproblemen dankzij slechte bewegwijzering.

De slaapmogelijkheden zijn te gering, als er een keer een adres uitvalt (dicht, vol, gestopt, failliet) heb je echt een probleem. Ik heb dat nu 3x meegemaakt en 1x opgelost door een etappe extra te lopen, 2x door een duur hotel te nemen. Dat is financieel niet op te brengen. Paolo is uitgevallen omdat hij zijn voeten na een etappe van 50! kilometer zonder slaapplaats heeft stukgelopen.

De gites en B&B die er wel zijn, vragen bijna zonder uitzondering commerciele tarieven. Ben je met z'n tweeen, is €50 voor een bed nog op te brengen. Als ik alleen al aan slapen € 4.500 moet uitgeven, voordat ik in Rome ben, ben ik bankroet en gescheiden!

Tot slot, de eenzaamheid. Ik vind het prima om alleen te lopen, maar af en toe aanspraak is toch wel lekker. Ik wist van te voren dat deze tocht heel anders dan Santiago zou zijn, maar deze totale afzondering, waarschijnlijk ook door bovenstaande minnen, valt me tegen.

Ook vandaag lukt het me weer niet een betaalbare slaapplaats te vinden. Een Cd'H neemt niet op, de ander is vol en verwijst naar de katholieke parochie in Orbe, die terugverwijst naar de volle Cd'H. Het is weekend, dus de Mairie en de VVV zijn dicht. Ik drink een biertje (€4) en vind een hotel (€80). Er moet ergens nog een 2e hotel zijn, maar dat is nog eens €35 duurder. Madame voegt er aan toe dat het inclusief ontbijt is. Ik ben in een stemming om te antwoorden wat ze met dat k..ontbijt mag doen, maar gelukkig is mijn Frans daarvoor ontoereikend.

Gelukkig 'duurt' Zwitserland maar een week, maar Paolo had me ook al gewaarschuwd voor dure en slechte Italiaanse hotels. Ik overleg met Henriette en die vindt dat ik de uiteindelijke beslissing maar moet nemen. Ik besluit er eerst maar eens een nachtje in mijn dure bed over te slapen. Morgen verder...of terug?

1. Dico:
    Hm.
    Mag ik sponsoren? Ben niet rijk, maar een paar hotelletjes kunnen er wel af. Die eenzaamheid lijkt me lastiger op te lossen... Af en toe een berichtje? Hm...
    Sterkte met beslissen.
  2. Janine:
    3 juni 2017
    Ik hoop dat een goede nachtrust je duidelijkheid geeft. Een geweldige prestatie heb je sowieso al geleverd (met veel leesplezier alhier). Mochten de financiën de grootste bottleneck zijn.....ook wij sponsoren je graag een paar nachtjes. Sterkte met je beslissing.
  3. Mattie Waardenburg Amerongen:
    Dat valt nstuurlijk tegen
    Niet alleen de kosten maar wij hebben het er ook al over gehad dat het een eenzame tocht wordt anders dan vorig jaar.In Italië zal het ook niet zo veel voordeliger worden.
    Wij zouden je ook wel fin.een beetje kunnen steunen maar met al.die andere factoren niet.Een moeilijke beslissing, daar moet je het zeker met je vrouw over eens zijn.Hoe dan ook,we zijn in gedachten bij je en wensen je alle goeds!
    XXX
  4. Nicolette:
    3 juni 2017
    Er zijn vele wegen naar Rome...;
    De weg zelf is je bestemming / Confucius;
    De steenbok kan eenzaam moeilijke paden volbrengen;
    Volgens de Maya wijsheid is je levenspad de rode hemelbewandelaar -zie link;
  5. Gerard:
    Lieve allemaal,
    Ik reken me rijk met familie en vrienden als jullie, bedankt voor de bemoedigende reacties. Het was niet de bedoeling zo fondsen te gaan werven; ik ben 55 en moet mijn eigen broek ophouden, ook al valt dat zelfs letterlijk niet mee; ik ben denk ik al een paar kilo kwijt ;-). Ik heb besloten in ieder geval nog even door te lopen, misschien wordt het nog beter? En ik hou niet van opgeven :-(. Moedig voorwaarts!
  6. Dico:
    4 juni 2017
    Wat is je bestemming over pak hem beet een week? Stuur ik daar poste restanten een set bretels heen.

Goede beslissing, Gerard.
    Aanbod blijft staan...

Dico
  7. Friede Groenendijk:
    4 juni 2017
    Ha Gerard, moedig voorwaarts is goed.
    Als het fysiek goed gaat moet het mentaal toch ook te doen zijn.
    Het probleem van de overnachtingen is wel een dingetje. Is het gevoel van onzekerheid een probleem? Of juist de kosten?
    Is het mogelijk een rustdag te nemen en alvast voor bijv. een week een reisplan te maken met bijbehorende overnachtingen? Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent... Of zeg ik nu iets geks?
  8. Ria W.:
    4 juni 2017
    Dag beste Gerard, Tja, dat uitvallen, opgeven...het is ook niet alles. Met de knie gaat het nu wat beter, maar het gevoel sluit er nog niet zo goed bij aan: misschien had ik dit, misschien dat, al had ik geen keuze. Kunnen lopen is toch een eerste vereiste. Heel goed dat je in ieder geval nog even doorloopt. Ik wens je heel veel plezier en weet zeker dat er betere tijden komen. Hartelijke groet, Ria
  9. Roel Seele:
    4 juni 2017
    ik vind het een knappe prestatie tot nu toe en een moedige beslissing om door te gaan! Ik lees met plezier je verslagen en zou die echt gaan missen als je terug zou gaan. Groeten vanuit het verre Drenthe, Roel
  10. Marcel en Elise:
    4 juni 2017
    Hej taaie rakker ik schrik een beetje van je verhaal want opgeven zit niet in je bloed,maar begrijp je verhaal.Die commerciële bende maakt het mooie leven soms zuur maar na regen komt zonneschijn.Houd moed Gerrit en elke beslissing wat je neemt is goed,succes vriend
  11. Marjolijn:
    4 juni 2017
    Succes Gerard! Zet hem op! Wat je ook beslist, ik vind het sowieso al een hele prestatie :-)
  12. Mirjam Serry:
    4 juni 2017
    Klote broertje dat t allemaal zo tegen zit. Respect voor je doorzettingsvermogen !! Sponsoren kunnen we ook wel een beetje. Dikke kus
  13. Ria Hurkxkens:
    4 juni 2017
    Wat je ook doet verder: Van Harte Gefeliciteerd met het bereiken van Zwitserland. Een mijlpaal; of je nu doorgaat (dan is dit ongeveer de helft, begrijp ik) of stopt.
  14. Mattie Waardenburg Amerongen:
    4 juni 2017
    Ik sluit me aan bij al de vorige aanmoedigingen!
    Opgeven ligt niet in jouw karakter,dat hebben we de afgelopen tijd wel heel goed kunnen zien! Een "blue day" gaat voorbij en je moet uitzien naar alles wat deze reis je leven kan verrijken.Ons aanbod blijft en we genieten van je belevenissen
    Liefs XXX