Dag 35: Elegance in Etalans

30 mei 2017 - Étalans, Frankrijk

Het Centre Diocesse blijft me verbazen: het biedt betere kwaliteit dan welk hotel ook, waar ik op deze tocht heb geslapen en het is zeker 3x zo groot (en min of meer in dezelfde stijl gebouwd) als mijn middelbare school, de RSG in Gouda. Het telt drie binnenplaatsen, drie etages en behalve zendingswerk, kunnen er ook daklozen eten en slapen, vangen ze pelgrims op, maar organiseren ook symposia en lezingen en het is ook nog eens een katholiek bejaardenhuis. Dat laatste wordt me duidelijk aan het ontbijt, als er een paar stokoude mannetjes bij me aan de ontbijttafel komen zitten. Ze zijn net zo nieuwsgierig naar me als doof en ik schreeuw mijn antwoorden door de eetzaal. Dan is ook gelijk iedereen op de hoogte :-). Blijkbaar.komen hier niet veel pelgrims. Onterecht, want het is een goed en goedkoop adres, hartje stad.

Die binnenstad van Besançon ligt in een lus van de rivier de Doubs, met hoog daarboven de trotse Citadel. Ik verlaat de stad via de volgende heuvel, haarspeldbochten, geitenpaden, natuurstenen traptreden; de Jura nadert en het echte klimwerk is begonnen. Toch, als ik eenmaal boven ben bij La Chapelle de Buis, is het me meegevallen. Ik heb een schitterend panorama op Besançon en op de Citadel, nu ver onder me. De etappe stopt vandaag in Hopital-du-Grosbois, maar ik pak er nog 5 km. bij, omdat er in dat oude pelgrimshospitaal vandaag de dag weinig overnachtingsmogelijkheden zijn.

Die zijn er wel in Etalans, in een chambre d'hotes annex beautysalon. De tarieven voor dat laatste zijn niet misselijk; massage 120 euro, epileren 85. Gelukkig heb ik me gister glad geschoren, ook de snor, dus heb ik alleen een kamer nodig. Die kost trouwens voor gewone stervelingen ook 75€, pelgrims mogen er voor 40 uitrusten, inclusief ontbijt. Madame Loriod woont er met een tienerdochter en een drieling. Het huis is niet onaardig, elegant klassiek ingericht, met iets te veel rose op de muren en kussens op de meubels. Maar het ergste is dat werkelijk alles (ik vermoed ikzelf nu ook) naar bloemetjes ruikt. Ach ja, ik douche, doe wat boodschapjes in een dorpswinkel en eet pasta met cassoulet. Een beetje vreemde combinatie, maar zeer voedzaam. Morgen klim ik naar 850 meter naar Aubonne. Iemand een suggestie voor een titel?

1. Fred:
    31 mei 2017
    Verder dan "Au bonne Aubonne" kom ik niet... Al fluisterde Haagse Harry me "Auvernâchte in Aubonne" in... Maar je gaat in ieder geval "Zonder auto naar Aubonne".
  2. Henriette:
    Goed Fred, driemaal raak
  3. Mattie Waardenburg Amerongen:
    31 mei 2017
    De zege van Tom Dumolin is je toch zeker niet ontgaan.Wellicht geeft dat straks in Italië wat goodwill als "Hollander."
    Er is in Maasstricht van avond een groot feest voor hem.Super toch.al gaat er niets boven Feijenoord zegt deze Amsterdamse ?
    XXX
  4. Gerard:
    31 mei 2017
    Uit de vele inzendingen is een winnaar van de 'aubonnecadeaubon' ter waarde van € 250,- *) getrokken en de winnaar issss... Fred!!!! Gefeliciteerd, over de uitslag mag gecorrespondeerd worden.

*) alleen inwisselbaar bij de lokale middenstand in Aubonne
  5. Gerard:
    31 mei 2017
    Nee, mam, ik heb het zo goed als mogelijk gevolgd en het is inderdaad een superprestatie! Ik vertelde het vorige week nog aan Paolo dat er een Hollander in het rose reed en dat wilde-ie maar moeizaam geloven :-)