Dag 23: Toch weer kanalen naar Châlons

18 mei 2017 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Op advies van mijn gastheer loop ik het eerste gedeelte van de etappe anders dan mijn gidsje voorschrijft; ik ben te ver van de route afgedwaald en snijd nu een stuk af door weer voor het kanaal te kiezen. Evengoed is het dan 34 km, ik vertrek pas over 9 en de start is moeizaam met de drukke route nationale, de péage én het traject van de TGV waar ik overheen moet.

Maar dan word ik ook beloond met een stukje verstild Frankrijk, het zou zo 1800 kunnen zijn. Het gras is kniehoog en nat van de regen en dus mijn broek ook, maar mijn onovetroffen Meindls blijven van binnen heerlijk droog en warm. Als ik even stil sta om naar een drijvende dode karper te kijken, zie ik aan de overkant een vrij groot dier lopen. Ik denk eerst dat het een wilde kat is, maar het zal wel een vos zijn geweest. Het.gaat te snel en de foto die ik maak is vaag.

In Condé-sur-Marne loopt het kanaal dood op het 'Canal lateral-à-la-Marne'. Dit is het gebied waar 100 jaar geleden zoveel jonge mannen hun leven lieten. Dat oorlogsgeweld is nu moeilijk voor te stellen, zo stil en vredig is het er nu. Ik maak een ommetje om de bijzondere kerktoren te fotogtaferen, drink er een kop koffie en dan moet.ik snel weer in de benen, want het is nog een takkenend naar Châlons.

Ik ben er pas om half 8! en drink snel een pils en doe wat inkopen bij een Monoprix. De jeugdherberg, waar ik wil slapen, is natuurlijk weer aan de andere kant van de stad en als ik er dan eindelijk ben, is de deur dicht en zijn de.lichten uit. Op een briefje staat dat ze om 7 uur al dicht gaan, dat had ik sowieso niet gehaald. Weer terug in het centrum kies ik uiteindelijk het goedkoopste van 3 dure hotels uit. Het is niet anders, er is hier weinig keus. Ik bespaar nog een tientje door het ontbijt over te slaan, maar evengoed is €76 een smak geld. Ik douche, doe mijn wasje en eet op bed mijn bakje.koude.lasagne op en val dan als een blok in slaap. Morgen beter. Hopelijk.

1. Marcel en Elise:
    19 mei 2017
    Hè hè, je bent er weer. Die WiFi ook.
    Maar je bent er weer.
  2. Marcel en Elise:
    19 mei 2017
    Coole !!!
  3. Mirjam Serry:
    20 mei 2017
    Jemig ! Jammer van je centjes. Koude lasagne getver. Hoop dat je lekker geslapen hebt.
  4. Mattie Waardenburg Amerongen:
    20 mei 2017
    Het kan ook niet altijd meezitten,hopelijk heb je wel lekker geslapen en morgen beter. De groetjes van je tante Corrie die steeds naar jou informeert en zegt dat ze het zo knap van je vindt1
  5. Gerard:
    20 mei 2017
    Haha Elise, zo spreken ze het ook uit: koehluh :-). Het is een dorp van 140 inwoners, 4 à 5 families, allemaal akkerbouwers en zéér gastvrij!
  6. Gerard:
    20 mei 2017
    Doe tante Cor de hartelijke groeten terug, mam en zeg haar daarbij dat ik haar nog harder bewonder voor haar vecht- en levenslust!
  7. Gerard:
    20 mei 2017
    Mirjam, eerlijk gezegd was die koude lasagne wel één van de hoogtepunten die dag. Als je 90 dagen onderweg bent, zit er altijd wel een mindere tussen. De kunst is dan vetrouwen te houden en juist dan de dingen van eenpositieve kant te bekijken.
  8. Mattie Waardenburg Amerongen:
    20 mei 2017
    Ik zal dat zeker doen , Gerard. Meestal bel ik haar zondagavond om een uur of 5 en jouw antwoord zal haar wellicht een beetje opvrolijken.Leuk dat je het in Coole zo goed getroffen hebt en dat je zo positief en vol vertrouwen blijft.Alle goeds lieve jongen !