Dag 20&21: Rustdag in Reims

16 mei 2017 - Reims, Frankrijk

Ere wie eer toekomt, de routebeschrijving klopt vandaag perfect en ook de bewegwijzering maakt er hier werk van. Nu loop ik wel vrijwel de hele dag langs het kanaal, maar toch. Het is warm en er staat weinig wind en ik ben blij dat ik bij een sluis mijn waterflesjes kan bijvullen.

Je zou denken dat dit soort 18e eeuwse kanaaltjes alleen nog maar door de pleziervaart worden gebruikt, maar dat is hier rondom Reims zeker niet het geval. Eén van de mij vandaag passerende boten had als thuishaven Nancy en het hoogteverschil tussen de sluizen is soms zo groot, dat er maar een kilometer kan worden gevaren. Het is best spectaculair als zo'n sluis in een paar minuten leeg- of volstroomt.

Grote steden zijn doorgaans een crime om in- of uit te lopen, maar hierop is Reims, dankzij datzelfde kanaal een uitzondering. Het is op het jaagpad veel drukker en waar je eerst alleen de wind en de vogels hoort, is het nu een kakefonie van lawaai, maar alles beter dan industriegebieden en snelwegen. En het mooie is dat ik er woensdagmorgen ook zo weer uitloop!

Ik heb maandag in een goedkoop hotel geslapen en dinsdag, vandaag, verkas ik naar de jeugdherberg. Daar moet je geen jaren '50 ideeën bij hebben; dit hostel heeft 400 bedden en organiseert ook cursussen en congressen. Echt goedkoop is het overigens ook niet; ik betaal € 24,50 voor een bed in een 5-persoonskamer. Gelukkig is er maar één ander bed bezet door een rustige Braziliaanse knul.

Om 14.00 uur kan ik eindelijk mijn stempel halen in de kathedraal, die ik al ken van eerdere bezoeken met Henriëtte. De restauratie schiet op, er staat nu alleen nog een kleine steiger bij de hoofdingang. Maar ik denk dat dit soort oude gebouwen voortdurend gerestaureerd moeten worden.

Voor morgen wordt nóg warmer weer voorspeld, 29 graden, dus de kans is aanwezig dat ik een tijdje verkoeling zoek in het kanaal. Het water ziet er met zijn heldere blauwgroene kleur aantrekkelijk genoeg voor uit!

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    17 mei 2017
    Een duikje kunnen nemen in helder water, waar vind je dat nog?zeker doen !
    Ook hier is het vandaag - woensdag - erg warm maar minder dan bij jou, voor morgen weer buien !
    Wij zijn ook wel in Reims geweest maar van een lachende engel weet ik niks ! Waar is dat ?
    Geniet van een rustig dagje, we denken aan je en kijken uit naar het volgende verslag!
  2. Nico Waardenburg:
    17 mei 2017
    Geen bezoek aan de champagnekelders Gerard?

Lekker koel en wat lekkers om te drinken.

Groeten Nico
  3. Gerard:
    17 mei 2017
    De lachende engel is een beroemd beeld aan de kathedraal, ze hebben haar zelfs tot een beeldmerk van de stad gemaakt.
  4. Gerard:
    17 mei 2017
    Hey Nico, leuk dat je me volgt! Ik ben vroeger wel in die kelders geweest, maar de route vandaag liep over de heuvels zuid-oost van Reims, waarop de Chardonnay-druiven groeien. Maar het was vandaag 29'C hier, dus ik hD meer behoefte aan water.
  5. Nicolette:
    17 mei 2017
    Even een teken van bewondering Gerard, na alweer 3 weken lekker de pas erin. Ook hier 29 graden in Rotterdam dus ik ben liever waar jij bent nu!
    We blijven je volgen! Hartelijke groet, Nicolette