Dag 16: Rocroi

11 mei 2017 - Rocroi, Frankrijk

Ik ben eerder beneden in het café dan de waard. Omdat het sowieso al een lange etappe was, waar nu nog eens 4 km bijkomt, ontbijt ik om 7 uur en ben ik een uurtje later op pad. De route is schitterend door loofbos in de uitlopers van de Ardennen. Het heeft 's nachts geregend en dat heeft zijn weerslag op de conditie van de bospaden én op mijn tempo.

Sommige stukken lijken meer op een mix tussen survival en klunen, maar er is hier geen alternatief in de vorm.van een verharde weg. Wegwijzers of borden met afstand ontbreken. Op zich is dat geen ramp, de route is goed bewegwijzerd met Compostela-bordjes, maar ja, je wilt ook nog wel eens aankomen. Somber becijfer ik dat het wel eens 7 uur zou kunnen worden, maar uiteindelijk loop ik om half 6 de vestingstad binnen. Rocroi was het Franse antwoord op de (toen nog) Spaanse citadel van Givet.

Gelukkig heb ik mijn slaapplekje al geregeld en het blijkt een voltreffer: een zelfstandig huisje van 2 verdiepingen met eigen keuken en badkamer. Vanavond kook ik zelf, pasta, ik heb de meeste ingrediënten bij me. De rest koop ik in een epicerie in het centrum en bewust niet bij een Carrefour ofzo. Dat is mijn bijdrage om dit soort stadjes leefbaar te houden.

Als ik na de maaltijd wat in het gastenboek schrijf, vetelt de zoon van de huisbazin me dat ik dit jaar al de derde Hollandse pelgrim ben, die hier logeert en naar Rome loopt. Ik herken de namen niet, maar zie terugbladerend wel de namen van Nederlanders waarmee ik vorig jaar korte of langere tijd heb samen gelopen: Theo uit Nijmegen, Zora uit Ametsfoort, hier in Rocroi blijkbaar nog zonder haar Belgen en -uiteraard- de Tukkers, Marcel & Elise, die ik nu wel vrienden durf te noemen. Ik vind het een grappig idee dat zij hier allemaal hebben ovenacht en slaap zelf ook vijwel direct in. Of zou dat door de ruim 30 zware kilometers komen?

1. Marcel en Elise:
    12 mei 2017
    Nee, Gerard, dat komt niet door die 30 kilometer, maar? Door je intuïtie. Mooi, goed. Geniet.
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    13 mei 2017
    Als die bospaden net zo drassig en modderig waren als dat stukje waar die koeien staan dan was deze tocht zwaar! Hopelijk heb je lekker geslapen en we kijken uit naar het vervolg.
  3. Laurens:
    13 mei 2017
    Ik zat even op het kaartje te kijken, maar als ik het zo zie heb je de eerste 20% alweer gehad. Het mag een lange reis zijn, maar eigenlijk gaat het sneller dan ik verwacht had.
  4. Gerard:
    13 mei 2017
    Mam, zo erg was het op de meeste stukken gelukkig niet, maar 5km per uur haal je ook niet. Ach, aan het eind van de dag komt altijd (afkloppen) alles goed! En hoe zwaarder de dag, hoe beter de douche, het biertje en het bed!
  5. Gerard:
    13 mei 2017
    Ik wist wel dat ik rap ging, Lau, maar 20% al? En dan moet ik het blog van de laatste 2 dagen nog schrijven (70 km). Morgen doe ik het rustig aan en daarna neem ik een rustdag in Reims,
    Liefs, ook aan Lorraine