83e dag: Meester Fugger, mislukte trucs en Montefiascone

17 juli 2017 - Montefiascone, Italië

Ik ben om 6 uur op, macht der gewoonte. Ik ben benieuwd hoe lang ik dat straks thuis volhoud ;). Bar Centrale is al open en er zitten al tal van oude mannetjes te discusciēren, onder het genot van een kopje koffie. Ik neem er twee, want tussen hier en Montefiascone is geen bar.

Wel een schitterend natuurgebied in dit oude vulkanische landschap, waar ook het meer resultaat van is. Het is nog pittig klimmen, in totaal stijgen we 300 meter. Halverwege voert de weg over privé-grond, een azienda, met wijn, olijven en grasakkers, die door geiten worden begraasd. Naast de kudde lopen 3 enorme witte honden; ze blaffen, maar blijven op een afstandje. De boodschap is echter duidelijk en ik loop met licht aangespannen bilnaad nét iets sneller dan normaal.

Het is slechts 19 km. naar Montefiascone, de berg van de kruikfles. Het verhaal van bisschop Fugger is prachtig, maar bekend. Minder mensen weten dat de kruikfles, de fiasco, aan de wieg heeft gestaan van de internationale betekenis 'totale mislukking'. Er was in Florence in de 18e eeuw een bekende clown, die veel succes had met een act rond zo'n wijnfles.
Je voelt'm al aankomen: op een kwade dag mislukte zijn optreden totaal, hij greep de fles en smeet die aan gruzelementen. En zo was het fiasco geboren.

In de dom, aan de voet van de steile straat naar het centrum, ligt in de middelste tombe bisschop Fugger begraven. Hij liet zijn geld na aan de stad, waarmee hij waarschijnlijk ook zijn graf kocht. Hij zal het niet door zijn daden hebben verkregen. In een smal straatje achter de Corso Cavour, ligt de Via Garibaldi, waar ik te gast ben in een Benedictijner klooster. Vreemd genoeg zit ik aan de avonddis alleen met een Engelse priester (die vandaag in Bolsena is gestart) en het bejaarde Japanse stel (die in Lausanne zijn begonnen en hier vanwege rugklachten stoppen).

Er zijn genoeg andere gasten, maar die eten blijkbaar liever ergens anders. Onterecht, het eten was goed, goedkoop én overvloedig, inclusief een paar glaasjes Est!

1. Dico:
    17 juli 2017