76e dag: Super Siena

10 juli 2017 - Siena, Italië

Voordat het beeld dreigt te gaan ontstaan dat ik al razend en tierend een spoor van verwoesting door het lieflijk glooiend Toscaanse landschap trek, wil ik hier benadrukken dat ik het doorgaans zeer naar mijn zin heb en dat Italié een zeer hartelijk en gastvrij land is. Waarvan akte.

Om dat te onderstrepen kwam Marcello op mijn pad. Letterlijk, want hij woont halverwege de etappe naar Siena in een dorp zonder voorzieningen voor pelgrims. Nou ja, er is een waterkraan en er staan bankjes. Maar verder is er niets tussen Monteridiculo en Siena. En dus is Marcello maar 'iets' begonnen, in zijn tuin naast de drinkplaats.

Koffie, thee, ontbijt, lunch, wat je maar verlangt, hij maakt het voor je. En donativo, zeker niet voor het gewin. Sommige pelgrims nemen een caffe en geven een euro, anderen nemen meer en betalen wat ze het waard vinden. Ik was vroeg vertrokken met alleen surrogaatkoffie en fruit en was wel toe aan iets sterkers. Eerst een espresso, toen een bekertje yoghurt, een gekookt ei, 2 verse warme toast met honing en marmelade, 2 mokken capucchino en tot slot, de helft om mee te nemen, een liter ijskoud dik appelsap. Geen goudappeltje en ook geen suiker; zelf geperst, een echte godendrank. Verder kreeg ik nog een stempel en route-advies om na ruim een uur pas weer verder te lopen. Wat een gastvrijheid!

Water is in deze streken altijd een issue geweest; een tekort in de vaak hooggelegen streken, teveel stilstaand water en moerassen in de dalen. Ik meen dat Bocaccio's 'Decamerone' zich hier ook afspelen. Malaria, pest, hongersnoden. Mede dankzij de vorst Leopold werden de landerijen beter gedraineerd en werd Siena dankzij een ingenieus kanaal van drinkwater voorzien. En dat wordt het nog steeds, op het laagste punt van het centrale plein, Il Campo. Dat prachtige plein ligt als een kuitje in de wang temidden van de 7 heuvels waarop de stad gebouwd is.

Voordat je er vanuit het noorden bent, heb je wel het idee dat je al die heuvels op en af bent geweest; er kwam geen eind aan. Nog een paar honderd meter verder stijgen ligt het Piazza Duomo, met daaraan ook het Tourist Office. Ik haalde een stempel en informeerde nasr albergo's, ostello's. "Aan de andere balie" verwees het meisje vriendelijk. En verdomd, in de Tourist Office was een aparte balie om pelgrims in het Ostello van de kathedraal onder te brengen! Ik wist niet wat me overkwam, moest € 18 betalen, inclusief 1,50 citytax, kreeg een tasje met bedlinnen en werd hoogstpersoonlijk door de baliemedewekster zelf naar het Ostello gebracht. Een eeuwenoud pand in een steegje tegenover de prachtige kathedraal, maar volledig gerestaureerd. De lokatie staat ook niet in de gids, waarschijnlijk te recent ;-).

Ik overweeg een 2e dag in Siena (dat was mijn oorspronkelijke plan en de stad verdient het zeker), maar zie er vamaf. Ik wil nog 1 tussenstop maken, dus wordt het Siena in 3 uur. Te kort, ik weet het. Dan moet ik nog maar een keer terug. Ik koop voor een tientje fruit en tomaten; morgen wordt een lange, hete dag.

1. Dico:
    12 juli 2017
    Als een kuiltje in de wang... Je wordt echt steeds poëtische. Leuk om te lezen, man!

Groet vanuit een zeer nat Schiedam
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    12 juli 2017
    Ja Gerard wij hadden ook gedacht dat je wel een dagje langer in Sienna zou willen blijven.Dat onthaal in de Tourist Office : met je meelopen naar de Ostello en bedlinnen meegeven . Maar je moest zeker zelf je bedje opmaken ? .Hopelijk heb je lekker geslapen.XXX
  3. Marcel en Elise:
    13 juli 2017
    Hi, leuk. Marcello komt letterlijk op je pad.
    Dat moet zo zijn, denk ik.
  4. Marcel en Elise:
    13 juli 2017
    Alweer een Marcello.
  5. Mirjam Serry:
    14 juli 2017
    Jammer van sienna ,een mooie stad! Daar worden toch ook
    Op het plein de paardenraces gehouden ?
  6. Gerard:
    15 juli 2017
    Ja, Mirjam, daar was ik (gelukkig) net een week te laat voor. De race gaat om 2 rondjes om het plein, tussen de 7 (heuvel)wijken van Siena. Het record staat op 1 minuut 13, het spektakel zelf is dus zo afgelopen, maar de stad zelf is de hele dag afgeladen vol.