68e dag: Prima ontvangst in Pietrasanta

2 juli 2017 - Pietrasanta, Italië

Na een goed hotel-ontbijt loop ik met enige aarzeling weg van de kust. Het is een andere wereld; Sigeric had er niets te zoeken en ik eigenlijk ook niet. Ik ben toch meer pelgrim dan toerist. Massa, het zakencentrum van de marmerindustrie, valt me mee. Het is een genoegen er in de vroege ochtend doorheen te wandelen en vrijwel ongemerkt loop je er via aaneengesloten dorpjes ook weer uit.

Halverwege zit er nog een fikse klim in het parcours. Veel wielrenners gebruiken het als trainingsritje. Daarna duurt de afdaling lang, dorp na aangesloten dorp, marmerfabriek na fabriek en dan ben ik er eindelijk: Pietrasanta. Het 1e adres vangt niet meer op, van het 2e klopt het nummer niet. Ik loop er heen en er wordt net een Italiaanse wielrenner geīnstalleerd. Fijn, het is dus open.

Na de douche, was en siësta verken ik het stadje, dat zichzelf als kunststad promoot. Met enig recht, er zijn veel galeries, beelden en exposities op straat. Er is ook een rommelmarktje en tal van bezienswaardigheden en dus ook veel toeristen. Ach ja, die heb je hier in Toscane overal. Morgen naar Lucca, over toeristisch gesproken. Het is 32 km. met 3 stevige klimmen, dus de wekker gaat op 5.

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    4 juli 2017
    Dat je zo maar even zegt : morgen 32 km ! Top conditie ! Ook alvast gefeliciteerd met 4-7-'17 ! al 27 jaar ! We hebben een kaartje naar S'hoven gestuurd.
    Liefs en groetjes XXX
  2. Friede Groenendijk:
    5 juli 2017
    Inderdaad kunstzinnige stad. En... typisch Italiaans. De historie spat ervan af. Maar er moet ook brood op de plank, zie ik. Heerlijk die mengelmoes van heden en verleden. Jaloers ben ik, dat je daar nu doorheen loopt. En alsof al die kilometers geen probleem zijn... Top!