7e dag Klim naar Maria Salome in Veroli

21 maart 2019 - Veroli, Italië

Het is 21 maart, de eerste dag van de lente, Primavera! Boven bij de kathedraal staat nog een straffe, frisse wind, maar beneden in het dal is het 's ochtends vroeg al warm. Zo warm dat we de lange broek afritsen en in korte broek T-shirt verder marcheren.

kamer bij de nonnen.

IMG_20190321_073652

Gelukkig was Bar Duomo al om kart voor acht open voor een snel ontbijtje, de 2e ronde was pas 10km verder in Ferrentino. Bij de lunch dachten we in eerste instantie aan een stapel stenen, totdat Laurens iets weg zag schieten dat met telelens een baby-Schorpioen bleek. We zochten én vonden toch maar een ander plekje, voordat baby papa of mama erbij haalde...

IMG_20190321_121723

De wandeling verliep verder vlot, totaan het einddoel Veroli. Het was maar een afstand van zo'n 2km, maar wel zeer steil off-road, langs afgronden, door olijfboomgaarden en droge bergbeekbeddingen (3x woordwaarde), en flink gehinderd door zon, bramen, keien en bamboe. Kort gezegd, niet het terrein waar je op zit te wachten na 25km.

DSC02669reuze-sprinkhaan

Later dan afgesproken kwamen we moe, licht-verbrand en zwaarbezeet aan op het Piazza Manzoni. Kort daarvoor hadden we de kerk Santa Salome bezocht, waar relieken van deze getuige van Christus' kruisiging worden bewaard. Helaas was er niemand aanwezig om een stempeltje in ons pelgrimspaspoort te drukken, maar Achille, de gastheer van dienst was niets te dol om het ons naar de zin te maken. Eerst kregen we wat te drinken, vervolgens werd het stadhuis heropent voor een stempel en werd ons de weg naar winkels uitgelegd.

Het appartement was niet groot, maar wel geriefelijk en we mochten vrijelijk van de keukenvoorraad gebruik maken. Het werd zodoende rijst met tonijn en doppers, lekker en voedzaam. Het appartement ligt hoog in Veroli, in de Via delle Selle (Zadelstraat). Een 'leuke' anekdote over deze 19e eeuwse wijk is dat hij werd bevolkt door toen minder gewenste bevolingsgroepen bestaande uit Joden en hoeren. Om die te verdrijven werd naarstig ongebluste kalk gestrooid. Dit poeder, verbasterd tot La Caccinare, werd daarna ook de naam voor de hele wijk. Wij voelden ons, ook niet behorend tot een beider groepen, wél ontzettend welkom!

DSC02679