5e dag 37km naar Artena

20 maart 2019 - Artena, Italië

De wekker ging om 6:15, een uur later waren we al onderweg naar Marino, over de laatste stroken Appia Antica. Precies 2 uur later waren we er, wat qua tijd een beetje tegenviel.

DSC02600

Het was dan ook flink klimmen en dat waren we nog niet gewend. De route voerde ons na Grottoferrata door het bos van het regionaal park van Castelli Romani. Er schijnen slechtvalken en zelfs wolven voor te komen, maar op ons maakte het een beetje dorre indruk, maar dat kan natuurlijk ook zijn doordat het nog vroeg in het jaar is.

IMG_20190319_120848

IMG_20190319_112709

Halverwege het 2e bos moesten we een drukke weg oversteken en daarna een lus terug lopen. Omdat het hek van een weiland openstond, dachten wij slim te zijn en zo een flinke bocht af te steken. Dat lukte ook wel, alleen kwamen we halverwege in drassig land terecht en zakten we tot de enkels in de blubber weg. De Meindls gaven echter geen krimp zodat we toch nog droog overkwamen. Maar of we er tijdwinst mee haalden?

Eenmaal weer in het bos werden we belaagd door 5 grote agressieve honden, die door het open hek van een boerderij op ons af stormen. Gelukkig had ik mijn Dazer aan de broekband hangen: 3 dropen er direct af, een 4e die blijkbaar doof was volgde de roedel ook maar, de lol was er af. Het apparaat heeft nu al zijn nut bewezen, al kan je natuurlijk altijd nog tegen dove, agressieve honden aanlopen.

IMG_20190319_134001

Het begon al te schemeren toen we aan de klim naar Artena begonnen. Helaas voor ons lag ons B&B nog eens 2 km achter de stad, aan een drukke autoweg met smalle bermen. Ik wil niet zeggen dat het gevaarlijk was, maar echt lekker finishen is het niet, zeker niet na 37km. We kwamen op het tandvlees aan, maar de kamer was prima, we hadden geen blaren of andere problemen en na een helaas lauwe douche konden we beneden in het restaurant nog lekker, veel én goedkoop eten. Bekaf kropen we onder de wol en ik geloof dat ik al sliep, voordat ik mijn kussen raakte :-). Morgen 'slechts' 26km, hopelijk zijn we dan weer hersteld!

DSC02614

1. Lukas:
    21 maart 2019
    Tjonge wat een avonturen weer. Goed om te horen dat alles goed gaat, ondanks de enorme afstanden. Ik ga zelf maar oefenen voor die 20km.. liefs, Lukas