4e dag Rome uit over de Appia Antica

18 maart 2019 - Santa Maria delle Mole, Italië

Cristina verwende ons aan ons toch al overvloedige ontbijt met Cafe Latte en een heerlijke warme brioche. Superlief, gastvrij en goedkoop. Echt een tip voor wie een lang weekend Rome wil doen. Wel opschieten, ze overweegt volgend jaar te stoppen en een boerderijtje ergens buiten te kopen.

DSC02591

Een ander groot voordeel van haar appartement is de ligging vlakbij de Thermen van Caracalla en daarmee bij de Via Appia Antica, de Romeinse snelweg richting Napels en Bari.

Het eerste gedeelte na de Middeleeuwse stadspoort is geen lolletje om te lopen met voorbijrazend verkeer en bijbehorend lawaai en stank.

DSC02592

Bij de Catacomben van Sint Calixtus konden we parallel aan de Appia over het terrein verder en bij terugkomst op de Appia was het ergste leed geleden.

IMG_20190318_112150

DSC02594

In de vroege Romeinse tijden was het verboden doden binnen de stad te begraven en zo ontstond langs de Appia een langgerekt lint van mausolea, tombes, tempels en monumenten. De meeste zijn vandaag de dag in erbarmelijke staat, maar nog altijd indrukwekkend. Sommige worden zelfs nu nog gerestaureerd.

IMG_20190318_141955

Even na 3 uur liepen we Santa Maria delle Mole binnen, waar we een Airbnb hadden geboekt. Het appartement was fantastisch, met tuin, wasmachine en vele extra's zoals eten, een biertje en zelfs een ontbijt voor morgen!

IMG_20190318_130619

Het enige nadeel is dat de etappe eigenlijk pas in Marino 5 km verderop eindigt. Maar ja, daar was weer geen (betaalbaar) onderkomen, zodat de toch al lange route morgen naar Artena met 35 km echt lang wordt.

We gaan maar vroeg koken en naar bed, dan kunnen we morgen ook vroeg weg. De start vandaag was in ieder geval super!

DSC02600

1. Tjeerd Meij:
    Mooie foto's!
    Laurens gewoon nog even de zwaarste lasten laten dragen :)
  2. Mirjam Serry:
    18 maart 2019
    Fijn dat het allemaal zo voospoedig gaat. Succes morgen met die lange etappe.
  3. Dico:
    18 maart 2019
    Met al die graven langs de weg voel me echt weer dat je leeft! Leuk hoor. Succes en sterkte met die lange tocht morgen!
  4. Elise en Marcel:
    18 maart 2019
    Het pad zier er prachtig uit. Goed wandelweer en een goede temperatuur om te lopen. Succes morgen, het gaat jullie weer lukken. 💪🏻
  5. Marjolijn:
    19 maart 2019
    Gaaf hoor! Mooie foto's ook weer.
  6. Ria W.:
    19 maart 2019
    Mooi verslag. Ik heb na de Camino ook genoten van enkele dagen Rome, maar nu neem jij ons mee op een bijzondere manier. Prachtig om te lezen.
  7. Friede Groenendijk:
    19 maart 2019
    De eerste kilometers zitten erop. Die kun je vast afstrepen. Mooie foto's, wat een historie en cultuur!!! Ik geniet van je verhaal. Heel veel sterkte met het 'slechten' van de 35 kms!!
  8. Ria Hurkxkens:
    19 maart 2019
    Geweldig, dat je weer onderweg bent. Ook ik geniet van je verhalen. Ik wens jullie een supermooie tocht!