3e dag Rome tussen knekels en engelen

17 maart 2019 - Rome, Italië

Zondag in Rome, maar bijna alles is open, zeker de toeristenattracties. Na een karig ontbijt van een yoghurtje met een kuipje jam, trekken we om half 10 de stad in.

IMG_20190317_101336

Vanuit ons appartement is het Colosseum bijna niet te vermijden, maar daarna buigen we noordwaarts, richting de knekelkerk van de Capucijners. Laurens is hier in 2007 in de 5e klas van het Coornhert al geweest, maar ik wilde de crypte erg graag zien. Het complex was nu uitgebreid met een museum, dat de populariteit van de orde binnen de RK-kerk goed uitlegde, vanaf Franciscus tot aan moderne kerkleiders. Helaas was fotograferen strikt verboden in de catacomben, maar de collectie botten, graven en hele skeletten in habijt was zeer indrukwekkend. Laten we maar hopen dat er een goed goddelijk plan bestaat voor de dag van wederopstanding, anders kunnen er nog wel eens werveltjes vermist zijn of aan de verkeerde monnik terechtkomen.

IMG_20190317_141153

Van de Capucijnerkerk liepen we door naar het park bij de Villa Borghese om te picknicken. Ineens waren de mensenmassa's en ook de hele bebouwing verdwenen. Een heerlijke oase van groen, met een kostelijk toneelstuk tussen een enorme kraai en een nog veel grotere zeemeeuw, vol schijnaanvallen om eten dat er maar niet kwam. Toen we uiteindelijk richting Spaanse Trappen liepen, lieten we een korstje kaas liggen. De kraai won, geholpen door een aantal kleinere soortgenoten.

DSC02566

Het was nog een aardig stukje lopen naar de Engelenburcht, oorspronkelijk het mausoleum van keizer Hadrianus (die van de muren), maar later ook de tombe van andere heersers totaan Caracalla. Later werd de Engelenburcht een bolwerk, gevangenis, pauselijk onderkomen en gerechtshof.

DSC02571

DSC02576

Het gebouw was immens, inmiddels museum en meer dan de moeite waard, zeker het uitzicht vanaf het hoge 17e eeuwse platform, waaraf Tosca van Puccini zich ten einde raad afstortte. IK heb er voor de liefhebber 3 filmpjes geschoten en geupload.

Zowel Laurens als ik waren bekaf, zodat we het Vaticaan het Vaticaan lieten. Wel liepen we nog een kleine omweg terug via het ook indrukwekkende Pantheon.

De voeten brandden, maar voordat we op onze lauweren konden gaan rusten, moesten er nog boodschappen worden gedaan. Vandaag werd het kip met bonen, zeer smakelijk!

Vooraf had ik gedacht dat deze dagen in Rome een soort luxe aanloop tot de werkelijke wandeltocht zouden worden, maar in werkelijkheid zijn het 2 pittige trainingen geworden. Vandaag hebben we precies 9 uur gelopen! Morgen hoeven we gelukkig slechts 22kn en het onderkomen is al geregeld. Rome is een prachtige stad, maar ik ben de drukte nu wel zat en toe aan rust en natuur!

1. Dico:
    18 maart 2019
    Leuk al die dingen te lezen wat ik jaren geleden ook ben geweest met een toen ook natuurlijk veel jonger dochtertje. Die brandende voeten herken ik ook.
    Goede tocht...