2e dag Rond het Colosseum

16 maart 2019 - Rome, Italië

De dag begon grijs en met een karig Italiaans ontbijt. Omdat we de toren, horend bij het Spedale wilden beklimmen, liepen we om. Helaas was het complex nog gesloten om 9 uur en omdat we nog een nieuw overnachtingsadres nodig hadden en het sowieso twijfelachtig was of we de Middeleeuwse toren op mochten, liepen we maar langs de Tiber omhoog.

IMG_20190316_085904

IMG_20190316_092412

Halverwege veranderden we van plan. Niet naar het Vaticaan, maar via de Spaanse Trappen en de Trevi-fontein richting Colosseum, waar de hoofdvestiging van de VVV zich moest bevinden. Na een flinke klim rusten we op ee Piazza even uit. Ik Google meer voor de fun even op Airbnb en zo vonden we een prima slaapplek, voor €15 pp per nacht, voor Rome een zeldzaamheid!

IMG_20190316_112631

Helaas was Cristina niet present, zodat we in een overdekte markt boodschappen voor het avondeten deden. Een vriendelijk meisje hielp ons aan worst, kaas, groente en pasta voor een bespottelijk laag bedrag. Helaas bleek later in het appartement dat ze de kaas naast ons plastic zakje had laten vallen. Ach ja, het zal niet expres zijn geweest.

DSC02535

Terug bij het appartement was Cristina onbereikbaar, zodat we eerst maar een pizzapuntje gingen lunchen. Later telefonisch contact leerde dat ze op ziekenbezoek bij een 91-jarige tante was, die de voorgaande nacht een schouder en heup had gebroken bij een val. Het appartement was rommelig en overvol, maar voor ons prima. Laurens vond nog een gestripte gitaar en wist die zowaar aan de praat te krijgen.

Na een flinke rustpauze besloten we toch nog een wandeling te maken naar achtereenvolgens de Thermen van Caracalla (1.600 badgasten tegelijk!) , Circus Maximus (antieke renbaan), het Forum en de Palantijn en na de zuil van Traianus (verovering van Dacia in Roemenië) terug naar het appartement. Onze voeten brandden, maar onze dorst naar antieke cultuur was gelest!

DSC02541

DSC02545

Na de heerlijke pasta-maaltijd en de vaat, gingen we moe maar voldaan en met de nodige oefen-kilometers naar bed. Morgen is het zondag en dan willen we de meer noordelijke bezienswaardigheden, waaronder het Vaticaan met een bezoek vereren. Ach, in een stad als Rome heb je zowel aan 3 dagen als 3 maanden niet genoeg om alles te zien!

DSC02547

1. Dico:
    16 maart 2019
    Goed te lezen, Gerard. Mooie stad hè? Maar, zoals ik meen Godfried Bomans al een van zijn verhaal douchen liet uitroepen: Wat is alles hier kapot!
  2. Friede Groenendijk:
    17 maart 2019
    Wow, wat veel foto's van een prachtige stad. Voornemen: wil ik ook een keer zien!! Morgen een fijne dag!
  3. Nineke:
    17 maart 2019
    Hallo Gerard,
    Goed te lezen dat je al aan je reis ben begonnen. Fijn dat het zo goed ging met de medicijnen af tebouwen. Ik wens je een goede reis en kijk uit naar je mooie blog verhalen!
    Groet,
    Nineke